Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cantina 5-dagars vin från vinland

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Sebbenn
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jan 26, 2005 1:00
Ort: G?teborg

Cantina 5-dagars vin från vinland

Inlägg av Sebbenn »

Då var mitt snabbvin klart och det är dags för en recension

<B>Namn:</B> <I>Vinlands Cantina 5 dagars vinsats, vitt, 21 liter</I>

<B>Pris:</B> <I>199:-, och 15% studentrabatt = 170:-</I>

<B>Druvor:</B> <I>"Cantine vinsatser görs på ren druvsaft precis som riktiga viner. Druvsaften hämtar vi från Romagna-regionen i nordvästra Italien."</I>

<B>Framställning:</B> <I>Jag föjde beskrivningen så gott jag kunde, då jag absolut inte är någon expert. Eftersom jag ville ha lite sötare vin så tillsatte jag cirka 500g extra socker. Jag vet inte om detta hjälpte. Jag lät den även stå en extra dag innan jag hällde i klarningsmedlet, för säkerhets skull.</I>

<B>Doft & Smak:</B> <I>Det luktar vin :P jag har lite svårt att beskriva det. Lite fränt typ. Smakar som lådvin, om man inte skakar den. Skakas den smakar den som ... något som smakar lite sämre än lådvin.</I>

<B>Användningsområde:</B> <I>Dricks i berusningssyfte. Kan säkert även avnjutas till någon slags mat. Ger lite lätt magont om man tar stora klunkar -- edit: magontet berodde antagligen på att jag inte hade fått bort alla bottensats.</I>

<B>Poäng:</B> <I>6, ganska godkänd</I>

<B>Prisvärdhet:</B> <I><B>+</B> Mer än prisvärt
</I>

<B>Lagringsbarhet:</B> <I>Det går inte att dricka direkt, men minsta lagringstiden ligger nog på 1 dag. Vinet bör lagras så länge som möjligt. Allt detta står också i bruksanvisningen: "Du kan avnjuta vinet direkt men det blir ännu bättre efter några månaders lagring."</I>

<B>Kommentarer:</B> <I>Cirka 15 liter klart vin... det gick ganska mycket till spillo (6 liter) då jag inte är nån höjdare med häverten, och absolut inte ville ha med någon bottensats . Slutpriset ligger då på 11:50/liter för studenter, och 13:50/liter för vanligt folk. Då är detta >10% ! Tokbilligt! På systemet hade man säkert behövt betala minst 100:-/liter. Jäskärl och övrigt kostar givetvis. Dock inte för mig eftersom jag lånade mitt. Allt detta blev klart på bara 8 dagar, och kan bli klart på 5 om man vill.

Peace out. :mrgreen: </I>

EDIT: uppdaterad rankning, m.m.
Användarvisningsbild
j0no
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön apr 03, 2005 2:00

Cantina 5-dagars vin från vinland

Inlägg av j0no »

- lukta det mycket vid jäsning?

- hur starkt blev det?
Användarvisningsbild
Sebbenn
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jan 26, 2005 1:00
Ort: G?teborg

Re: Cantina 5-dagars vin från vinland

Inlägg av Sebbenn »

Hej j0no!

lukta det mycket vid jäsning?
Ja, det luktade en hel del vid jäsningen. Jag sov i samma rum som kärlet, men det var inga problem. Det luktade inte illa, bara jäst...

hur starkt blev det?
Det blev jättestarkt! Vet att jag köpte till en oechsle-mätare, men minns inte om jag räknade ut något exakt. Över 10% gissade jag på i min förra post iaf. Tror jag eventuellt har kvar någon flaska fortfarande, så nu har det legat och lagrat i nästan 9 år. På den senaste flaskan jag öppnade hade korken lösts upp en hel del i botten, och smulades sönder när jag (försökte) korka upp den. Begagnade korkar...


Ursäkta för det sena svaret!
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster