Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

BelVino Rött, Australisk typ

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

BelVino Rött, Australisk typ

Inlägg av hlodyn »

Jag har efter väldigt många års uppehåll tagit upp en gammal hobby, brygga eget vin. Har ett äppelvin på jäsning, gjort på fådda äpplen och pallade rönnbär. Fick lust att göra ett rödvin, men inte av dom satserna som "bara" innehåller saft/must. Ville göra lite mer "själv".
Jag har inga egna frukter och bär, så jag köpte en vinsats som innehåller torkade frukter och bär. Detta är ett 7-dagars vin, men jag gör vinet enligt "vanligt" recept från "Vinboken". Innehåll i förpackningen: Torkad frukt (Slånbär, fläderbär, russin, ekspån, krusbär, fikon, hibiskusblommor), Enzymer, Citronsyra, Vinjäst av standardsort, Bentonit, Jässtopp, Klarningsmedel. Ska ge ca 23 liter vin

Så här började jag:

7 November: Lade frukten i plåtbunke och hällde kokande vatten på frukten som fick stå och svälla några timmar. Sen hällde jag över frukten i en 10-liters hink och hällde på mer kokande vatten, ca dubbelt så mycket som den mjuka frukten.
När fruktmassan svalnat till ca 50°C tillsatte jag enzymer och 1/4 kg socker.
Vid 25°C satte jag till vinjäst och bentonit, och täckte över hinken med en linnehandduk och ett lock lite på glänt. Sen ska det stå och jäsa dragfritt och lugnt 23-25°C, 5-6 dagar, 1-2 ggr / dag trycker jag ner fruktmassan.
Fortsättning följer...
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: BelVino Rött, Australisk typ

Inlägg av hlodyn »

12 November:
Idag har jag sköljt fruktmassan i durkslag med ljummet vatten för att få med de sista saft och sockerresterna. Därefter silat genom silduk och kramat ur det allra sista. Hällt alltihopa i Jäshink.
Löst upp resten av sockret (3+3/4 kg) i ljummet vatten, fyllt upp till 23 liter, tillsatt citronsyra och rört om. Monterat lock och jäsrör och ställt hinken i badrummet (25°C). Efter 2 timmar bubblar det på ordentligt, 3-4 sekunder mellan bubblorna!
Nu får det stå och puttra på ett par, tre veckor så får vi se hur det artar sej.
Fortsättning följer...
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: BelVino Rött, Australisk typ

Inlägg av hlodyn »

20 November
Nån gång i helgen slutade det helt plötsligt att jäsa. Nåja, 25 -26 graders rumstemperatur har väl den effekten att vinet jäser ganska fort. Totalt två veckors jästid. Har nu tappat om det, skakat ur kolsyra och tillsatt Jässtopp. Passade på att provsmaka, det verkar kunna bli helt okej. Nu får det vila ett par veckor...
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: BelVino Rött, Australisk typ

Inlägg av Toffeln »

Glöm inte att återkomma med hur resultatet blev. :)
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: BelVino Rött, Australisk typ

Inlägg av hlodyn »

Givetvis, har tänkt redovisa hela processen. :thumbup:
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: BelVino Rött, Australisk typ

Inlägg av hlodyn »

3 december
Efter att i helgen ha provsmakat vinet kan jag konstatera att det är gott, helt i min smak. Men det känns lite tunt, hade förhoppningar om ett lite mer fylligt vin. Ska prova att åtgärda med Glycerin. Men det smakar i alla fall bra, verkar bli ett vin som passar bra som bordsvin, något att ha till maten. Nu får det stå en vecka till innan 2:a omtappning.
Fortsättning följer...
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: BelVino Rött, Australisk typ

Inlägg av hlodyn »

7 december
Nu har jag tappat om för andra gången, samt tillsatt 3/4 dl Glycerin. Tänker att vinet får stå nån vecka innan jag provsmakar om det blivit nån skillnad efter tillsatsen av Glycerin.
Fortsättning följer...
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: BelVino Rött, Australisk typ

Inlägg av hlodyn »

23 december
Jaha, vinet blev stående i 2 veckor. Provsmakning: fruktigt och friskt, en aning tunt kanske men väldigt gott. Ett vin i min smak, gillar det verkligen. Tappat på flaskor, sen får vi se om lagring gör någon skillnad. Detta vin ska jag göra fler gånger, kanske prova att ha mindre vatten.






________________________

Starkvin Äpple 2017
Rött vin av Australisk typ 2017
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster