Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vida XL Fruktross 7L

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Vida XL Fruktross 7L

Inlägg av Öbo »

Köpte en "Vida XL Fruktkross 7L" på cdon.se.
Ett varningens finger till er som funderar på att köpa en "billig" kross, (1100kr) och tror att det ska va okay.
(För framtida referenser: Googlar man på fruktkross så är det den gröna med handvev det gäller)

Jag har nu krossat ca 30kg äpplen, tog ca 1,5h........ Antagligen snäppet snabbare än om man bara hade kört dom i köksmixern.
Den passar inte speciellt bra på en 30l jäshink, men det går. Veven har en ok utväxling med det är rackligt när man har den på jäshinken så man måste luta ena armen över krossen och det blir snabbt jobbigt att veva och förbannad blir man. Jag kopplade på en skruvdragare istället, det gick, men det går oftast för snabbt och äpplena bara studsar.

"klorna" på krossen är för korta, oftast bara klöser det ett spår i äpplet och det blir inte kross av det. Då får man veva tillbaka för att äpplet ska vända på sig, så får man hålla tummarna att klorna träffar rätt och får ner äpplet nästa gång...
Lägger du Ett STORT äpple så kommer du få veva tillbaka äpplet uppskattningsvis 5gånger före det är igenom.
Riktigt mjuka äppel gick ganska bra att krossa, då kan man tillochmed lyxa till det och köra 3 medelstora samtidigt..
Lägger man dit 7L i "tratten", vilket jag antog att man kunde göra så går det inte alls.
Fyller man halva och pressar på med en batting för att klorna ska komma åt, så går det ändå inte och man får plocka ut smått klösta äppel tills man har 2 lagom stora kvar sen bara veva vidare tills dom är igenom.

Rengöring:
inget vidare. Allt för många (för korta) klor som har små äppelbitar fast här och där. jag duschade ur den en stund, sen fick jag ta en spik och peta i alla små vråer för att få bort alla bitar. Uppskattningsvis 10min. Sen kom jag på att den har en undersida, så där gick 5minuter till.

Jag vet inte vad för andra frukter man skulle kunna tänkas krossa i den, vindruvor skulle säkert gå bra, bär skulle bara rinna rakt igenom.

Den verkar annars överlag rätt robust och välbyggd, det är bara det att den är dålig (till äppel)

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster