Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur viktigt är renlighet i kärl etc?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Hur viktigt är renlighet i kärl etc?

Inlägg av Euphorius »

Hej!

Jag är en ny bryggare och funderar över hur viktigt renligheten är i kärl etc.
Är det värt att försöka få det så laboratorie-rent man kan eller kan man mer slabba ihop det och hoppas på det bästa?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur viktigt är renlighet i kärl etc?

Inlägg av latmasken »

Infektioner är väl det största problemet med hembryggning, men det räcker normalt med att diska ordentligt och sen se till att descinficera med StarSan eller liknande.

Men mögelsporer och ättiksyrabakterier vill man i de flesta fall undvika.

Däremot är det inte lika mycket problem med "död" smuts, det gör inget om man får lite steril sand i ölen, den hamnar i bottensatsen sen bara.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hur viktigt är renlighet i kärl etc?

Inlägg av ranald »

Öl är känsligast för oönskade mikroorganismer. Cider är mindre känsligt pga mindre fördelaktigt (för annat än jäst) pH. Vin mindre ändå pga pH och alkoholhalt.
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Re: Hur viktigt är renlighet i kärl etc?

Inlägg av Euphorius »

Tack för bra svar! Men man behöver inte köra laboratorie-stuket då tolkar jag det som. :)
Köpte något rengöringsmedel från en bryggfirma som jag använder till tunnorna, varit lite lat med omrörningssleven som bara blivit diskad med diskmedel och ordentligt sköljd, samma med kärlen för förvaring av klart resultat. Iofs tyckte jag smaken försämrades under tid i dunkarna, kan det bero på att de behöver bli renare?
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst