Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens Chateau 7-dagars inför glöggsäsongen

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Ekens Chateau 7-dagars inför glöggsäsongen

Inlägg av bonkeman »

Tänkte jag skulle ge mig på att göra lite billigt vin nu inför glöggsäsongen. Har aldrig gjort en vinsats förut så detta ska bli spännande. Huvudsyftet är alltså att använda detta vin som en glöggbas, därav valet av en billig men ändå välrenommerad vinsats! Men visar det sig att resultatet blir ett hyggligt bordsvin så kommer det såklart att drickas som ett sådant också! Lär ju inte dricka 20 liter glögg i vinter :D

Har beställt både vinsats, flaskor, korkar, korkmackapär och krympfoliehättor på PGW. Passar på att ge PGW en eloge för sin snabba leverans och kundservice!

Jag följer instruktionerna till punkt och pricka. Jag löser alltså upp 3.5 kg strösocker i vatten och blandar med vinmustkoncentratet. Fyller upp till 20 liter och tillsätter påsen med vinjäst och näring. Nu, ett dygn senare, bubblar det för fullt i vinhinken.

Bild

Recensionsmallen används i den takt som arbetet fortskrider:

Namn: Ekens Chateau 7-dagarsvin, rött

Pris: 119:-

Druvor: Framgår ej då detta är ett billigt skitvin, men förpackningen säger koncentrat av vindruvor, äpplen och fläderbär.

Framställning: Följer som sagt instruktionerna till punkt och pricka.

Fortsättning följer........
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Ekens Chateau 7-dagars inför glöggsäsongen

Inlägg av bonkeman »

Vinet jäste ut på ca 5 dagar. Mina nya lyxiga vinmakargrejer ligger här. Korkar, korkapparat, krympfoliehättor samt en bättre hävert än den gamla slangen jag använt till mäsk.

Recensionen fortsätter nedan...
ED6J82015-11-28-10-15-25.jpg
Framställning: När det bara pluppade någon enstaka gång var femte sekund så tillsatte jag jässtopp och sedan klarningspåse nr 1. Sen står det att man skall vänta två timmar innan nästa påse tillsattes men det struntade jag i. Det har jag aldrig gjort när jag klarar mäsk och det har fungerat utmärkt. Det gjorde det även denna gång. Efter ett dygn ute på verandan i kylan så var det kristallklart och igår efter arbetsdagen började jag häva över vinet i en annan hink.

Doft & Smak: Vad ska man säga. Man får vad man betalar för. Det smakar tunt och tråkigt och det märks tydligt att det har drygats ut med äpple och fläder. Äppeltonerna går tydligt igenom. I mitt fall hade det verkligen jäst ut ordentligt så det behövde eftersötas en aning. Tillsatte knappt tre dl socker till ca 18 liter vin. Smakade betydligt bättre men fortfarande rejält budget.

Användningsområde: Det här vinet passar att hälla över i Soda Stream-flaskor och ta med sig till Sweden Rock Festival. Bör konsumeras i högt tempo direkt framför scen. Det är inget samtalsvin :D Åtminstone är det mitt utlåtande i nuläget, men jag tror knappast att en sådan här budgetsats vinner på att lagras, men vi får väl se. Jag har som sagt tänkt att använda detta som glöggbas och det ska det väl duga till. Brukar köpa lite fylligare viner att göra glögg på men nu kör jag på detta!

Poäng: 10/20. Det går ju faktiskt att dricka och det är billigt.

Prisvärdhet: =

Lagringsbarhet: Vi får väl se.....

Kommentarer: Jag kände på mig vad det skulle bli för slutresultat när jag läste på förpackningen om innehållet. Jag menar äpplen och fläder? Det är väl rödvin jag köpt? Det här kommer att bli tunt! Och det blev det ju också. Kommentarerna på PGW om produkten är mer eller mindre skrattretande. Finns till och med en tjomme som påstår att det ligger i klass med Bolagets finaste flaskor. Det är ju antingen ett skämt eller så har karln inga smaklökar alls. Men det duger säkert till att översockra och hälla glöggkryddor och sprit i!

Kategorier för prisvärdheten:
+++ Superfynd
++ Fynd
+ Mer än prisvärt
= Prisvärt
-= Ej prisvärt

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Ekens Chateau 7-dagars inför glöggsäsongen

Inlägg av Omlott »

Trevlig och genomarbetad recension!
Har också varit med om att det blir tunt och tråkigt när jag kört en vinsats, så efter första gången halverar jag alltid vattenmängden och justerar sockermängden som ska tillsättas. Får hälften så lite, men det smakar bättre.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ekens Chateau 7-dagars inför glöggsäsongen

Inlägg av latmasken »

bonkeman skrev:När det bara pluppade någon enstaka gång var femte sekund så tillsatte jag jässtopp och sedan klarningspåse nr 1.

Pluppar det var femte sekund så är jäsningen i mina ögon i full gång. Jag brukar vänta tills det dröjer 2-3 minuter utan plupp.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Ekens Chateau 7-dagars inför glöggsäsongen

Inlägg av bonkeman »

Ja det måhända att det avbröts lite tidigt faktiskt. Men erfarenhet säger att man blir fuller på detta vin ändå :)

Håller på med en finare vinsats just nu och den ska få jäsa ut ordentligt.
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst