Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rulles Röda 7-Dagars på 4kg

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Rulles Röda 7-Dagars på 4kg

Inlägg av Brack »

Idag den 4e Juni 2015 så börjar äventyret med Röde Rulle!
Som jag skrev om i äventyret om en Ekens Chateau Röd tidigare så är det den årliga stugfesten snart och då är det dags att ladda på med vin!
Jag hittade i veckan att coop här sålde Rulles så jag köpte en på stört, kostade 131kr så nästan gratis! Sedan åkte jag till Netto och köpte 5kg socker för 8kr/kg så totalt 40kr. 4kg används i vinet och sedan tänkte jag slänga i lite i 10L och söta halva satsen som förra gången!
Så nu är vi uppe i totalt 171kr! Sjukt jäkla billigt för ca 21L vin!
Idag så tog jag upp mina hinkar o jäsrör och allt ur källarn och började städa garderoben som håller ca 25-26ºC.
Drog in i badrummet och slängde ut sambons kläder från golvet och började rengöra hinkarna från alla helvetets skapelser i form av spindlar och flygfan.
När jag var klar så klunkade jag i tetran med fruktsaft och drog i 8L varmt vatten. Där efter slängde jag i 4kg socker med en jäkla fart och började veva runt med sleven för att lösa upp sockret. Därefter så fyllde jag på med 10L kallt vatten och den kom upp till typ 21-22L's sträcket. Sprang till köket och hämtade shotglas och smakade på kärleken jag skapat och det smakade sjukt smaklöst och knappt sött. Jag gick med stora kliv till vardagsrummet och hämtade min oechsle mätare och slängde ner den i hinken och den visade 75, Dvs ca 10% när den är klar och utjäst. Sen slog det mig att det var ju tanken då man kommer dricka ohyggliga mängder av det i sommar solen så åh nej! Glad som ett frö i fukt öppnade jag jästnärings påsen och hällde i den i hinken och följandes kom jästen efter att jag blandat. Och allt blandades igen extra noga.
Sedan så tog jag jäsröret och spolade igenom det och gav den vatten och tröck ner den i packningen och bar iväg min fina hink till garderoben som den nu ska stå i i typ en vecka.

Nu är det dags för bilder!
Bild
Det här är då Rulles kartongen.
Bild
Framsidan av bruksanvisningen.
Bild
Insidan av bruksanvisningen, jag tyckte den var klar och tydlig.
Bild
Och baksidan!
Bild
Detta är då innehållet. Massa påsar och en tetra fruktsaft.
Bild
Tetran ihälld, trodde det skulle vara ljust då RödvinsFärg var en av påsarna.
Bild
Nu äre påfyllt med varmt vatten!
Bild
Slängt i 4kg socker!
Bild
Och nu påfyllt med 10L kallt!
Bild
Bra bild här! 22 liter!
Bild
Nu står den i garderoben under disco-kulan och hare gött!
Om några dagar så hälsar jag på och stoppar jäsningen och skakar ur kolsyra, tillsätter klarning och sen drar på Summerburst. När jag kommer tillbaka är det finklarnat i 3-4 dagar och då tappas allt om och dendär magiska Rodvins Färgen ska hällas i. Ska även söta hälften och kanske slänga i lite Vinsyra eller vinsvavel :D - Minns inte vare hette x)

Nu skare jäsa så återkommer jag med uppdateringar vid nästa punkt på listan!
Senast redigerad av Brack, redigerad totalt 1 gång.
fajsen
Bryggare
Inlägg: 145
Blev medlem: lör sep 19, 2009 21:21

Re: Rulles Röda 7-Dagars på 4kg

Inlägg av fajsen »

Hej.har vänner som kör samma satser som du.ingen flaskar före 3veckor.å det finns ett tydligt tecken till det.
ingen vill ha ful-vin.dvs alla 5-7 dgr vin blir inte bra.förränns vid 3-4v.

mvh fajsen :thumbup:
Senast redigerad av fajsen, redigerad totalt 1 gång.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Rulles Röda 7-Dagars på 4kg

Inlägg av Brack »

Jo jag vet, blev riktigt kort tid mellan förra gången jag satte vin och det dracks, så nu är jag ute i god tid typ. är i slutet av juli som detta ska drickas så det kommer ha lite tid att gotta sig på men är mest ett vin som ska drickas :p 8,5kr/L är inte så dyrt direkt och jag dricker lite väl ofta så det kommer gå åt. :p
Är inte så noga med smaken alltid för eget bruk :) Men vi får se hur det tar sig!
Blir att kolla på onsdag nästa vecka och jässtoppa och klarna o skaka kolsyra och sen klarna tills den 15e och sen bara tappas på 10L dunk och hälften sötas, nu fancy stuff här! :D
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Rulles Röda 7-Dagars på 4kg

Inlägg av Brack »

Nu har den jäst ett tag och jag tillsatte igår ca 2dl socker i två dl vatten och löste upp det o blabla... Det började jäsa lite men slutade fort.. blande runt med en slev så att om det fanns någon jäst kvar som kunde käka så skulle den få chansen.. men inget ståhej.
Så jag tog min madrasspump och rengorde den och började pumpa utabafan för att börja ta ur kolsyran.. tillsatte jässtopp och blandade ut det och efter en timme så började det bubbla som om jäsningen var i full rulle.. Måste ha syresatt det och den fick liv igen, bara det att det nu var fullt av brutus och var redo att staba caesar-jästen i ryggen.. lät den stå iaf tre timmar..
Sen tog jag fram sambons stavmixer och började mixa bort kolsyran! funkade galant!
Ska mixa lite till och se hur mycket kolsyra som är kvar och sen slänga i klarningen imorgon :)
Återkommer när det har klarnat klart :D
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Rulles Röda 7-Dagars på 4kg

Inlägg av Brack »

Nu tyckte jag att det hade klarnat klar! Så nu tog jag ut hinken i köket och tappade om det i min andra hink.
Sedan så hade jag i dendär påsen med Rödvins Färg och blev sjukt besviken då det är röd karamellfärg bara.
Tror nog tillverkaren aldrig tittat på sin tunga efter druckit rödvin.. Är helt rosa om händerna nu :D
Efter det så var det dags att tappa upp i 10L dunkar och söta upp en dunk..
Totalt blev det två tio liter dunkar, en vinflaska och lite skvätt :D

Här ser man hjur skummet blivit rosa av färgen..
Bild

Mina Inte för synligt rosa händer som färgats av färgen
Bild

Väldigt rosa skum blev det!
Bild

Såhär mycket blev det då! Lite tunn i smaken men 8kr/Liter för 11% vin så klagar jag inte!
Bild


Namn: Rulles Rödvin 7-dagars

Pris: 131 Svenska Kronor

Druvor: Råsaft av röd druva, fläderbär, äpple och svarta vinbär

Framställning: Som det stod i receptet. Tillsatte ca 2dl socker med 2dl vatten under jäsning. Sötade 10l och hade i lite Vinsyra i både söta och torra vinet.

Doft & Smak: Innan lagring smakar det tunt och smaklöst men med en smak av utspätt vin. Efter tillsats av vinsyra smakar det strävare och det sötade blev mycket fylligare och sötare. Livsfarlig i sommarsolen! Doftar lätt av rödvin men inte mycket. Har toner av äpple och svartvinbär.

Användningsområde: Det torra funkar till mat, sällskap och fest. Och jag skulle vilja säga att det söta funkar till det samma men tillägger ute i sommarsolen!

Poäng: Jag skulle vilja ge det här vinet 5 poäng innan lagring. Efter lagring så får jag återkomma. Om man köper detta vin för att göra ett gott vin så är det här vinet helt fel. Men vet man att det inte är ett vin man stolt bjuder alla på och förväntar sig komplimanger så kan det få 10 poäng då det är så simpelt vin att göra och man kan göra vad man vill med det i experimentella syften då vinet är som ett blankt papper.

Prisvärdhet: ++ Fynd

Lagringsbarhet: Det här vinet bör nog lagras minst en månad men om man sötar upp det eller tillsätter vinsyra så kan man dricka det omgående om man inte är för kräsen.

Kommentarer: Jag var medveten om att det är ett vin av "sämre" kvalité, så jag är inte missnöjd alls. Dock kan det absolut bli bättre. Om jag köper den här vinsatsen igen så kommer jag INTE använda rödvinsfärgen. Och jag avråder ALLA att inte använda den skitfärgen. Den är bara röd karamellfärg. Kul att se på men allt blir rosa och helt smaklös så sjukt onödig.

Kategorier för prisvärdheten:
+++ Superfynd
++ Fynd
+ Mer än prisvärt
= Prisvärt
-= Ej prisvärt
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster