Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens Château 7 dagars rött

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Ekens Château 7 dagars rött

Inlägg av Bryggar_Pelle »

<B>Namn:Ekens Château 7 dagars </B>

<B>Pris:119:-</B>
<B>Druvor:Okänd samt delar av äpplen och fläder</B>

<B>Framställning: Följde receptet utom i ett hänseende. Hälften av sockret byttes mot honung, ca 2.5 kg. Orginialreceptet sa 4 kg socker, men jag tog 2 kg strösocker samt 2.5 kg honung.

Temperaturen i rummet var mellan 18 och 20 grader
Jästiden vart också lite längre än bara 7 dagar, Det blev 12 dagar. Då hade det jäst till 0 oe, ett värde som jag eftersträvade då jag ville ha ett lagomt halvtorrt vin.

Efter jäststopp har det fått stått på klarning i 2 veckor och nu lagras det på damejeanne innan buteljering och ytterligare lagring </B>

<B>Doft & Smak: En rätt svag doft, lite söt. Men ändå rödvinskaraktär. Smaken blir som som ett enklare rödvin från bolaget, men en viss sötma från honungen finns kvar. Så här innan lagringen lite tunt, men det återstår att se vad lite lagring kan göra. </B>
<B>Användningsområde: Ett vardagsvin eller vid större bjudningar, då det kommer att bjudas på mer. Kom ihåg att servera det i rumstemperatur.
Eller ett vinsats att experimentera med. Att lägga till mer frukt kanske. Eller ha som bas för glögg eller vinbål. </B>

<B>Poäng:10 </B>

<B>Prisvärdhet:=</B>

<B>Lagringsbarhet: Bör lagras ett litet tag innan servering, men vinner nog inte så mycket på lång lagring.</B>
.
<B>Kommentarer: Du får vad du betalar för. Men som jag sa tidigare, testa att experimentera med när det gäller att förbättra smaken.</B>

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster