Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ang vinsats och jäst

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
turbo500
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons apr 07, 2010 6:33

Ang vinsats och jäst

Inlägg av turbo500 »

Hej,
Råkade köpa en vinsats i somras när jag var och ströhandlade..
Den heter Falcon Crest Cabernet Sauvignon, verkar vara en Hisab-importerad produkt.
Fick med en påse med omärkt jäst & jäs-stopp.
Har aldrig gjort vinsatser innan - tror ni medföljande jäst är bra eller bör jag köpa en annan till denna druv-juice?
Jag vill minnas jag gav 300:/ på extrapris (därav köp) och normalpris är typ 400 så det skall ju inte vara ren skräp hoppas jag - buteljerat och lagrat kanske det går att dricka hoppas jag (är inte någon finsmakare men har gränser..)

Nån som provat?
Nån som anser att jäst'et bör bytas?
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Ang vinsats och jäst

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Jag inbillar mig att med den jästen du får med så kan du få ett vin på max 12%. Byter du ut det mot en tåligare jäst så kan du få det lite alkoholstarkare med hjälp av något mer socker än vad receptet medger.
En annan jäst kan få vinet att jäsa ut mer.
Vad jag kan se så är det ett 3 veckors vin, så låt det stå 4 veckor innan du stoppar det. Under förutsättning att det har jäst klart. Mät först.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Ang vinsats och jäst

Inlägg av enJohan »

Mina erfarenheter med dessa viner är att jästen ska bytas ut. Det är stor skillnad på jäst och jäst. Har gjort satser på den där "no name"-jästen och resultatet är inte dåligt, men det är bättre med en bra jäst. Låt de lagra på flaska i 2år så har du ett "bra" vin.

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst