Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Citronsyra?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Citronsyra?

Inlägg av lunes »

Har tidigare haft hisabs citronsyra 30gram förpackningar, upptäckte nu att de tagit slut och jag behöver införskaffa nya, kom då att tänka på om det finns olika sorters citronsyra? Är citronsyran man kan köpa på kryddhyllan samma citronsyra som man köper i bryggaffär? Funkar det lika bra med vilken som?

Är förövrigt 30 gram citronsyra lagom för 20 liter vin (Vin bestående av hälften sockervatten och hälften äpplejuice)?
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Re: Citronsyra?

Inlägg av lunes »

Googlade och fann något som hette E 330 som tydligen skulle vara konstgjord citronsyra som utvinns ur svartmögel som jag förstod det.. Någon som vet mer? Hur vet man om det är äkta citronsyra eller konstgjord? Eller är detta i själva verket samma saker? Får inga tydliga svar från google..
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Citronsyra?

Inlägg av renkku »

E330 är äkta citronsyra. Citronsyra finns i alla levande organismer och den citronsyra som säljs är ofta utvunnen med hjälp av att odla en mögelsvamp ja.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Citronsyra?

Inlägg av m8e »

E 330 är helt enkelt E koden för citronsyra. Spelar ingen roll hur den är gjord, citronsyra = E 330.

E nummer är helt enkelt ett annat "namn" på grejerna.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Citronsyra?

Inlägg av Evert »

Tjenare lunes, jag har faktiskt samma fråga, men utifrån ett annat perspektiv. Dvs. hur många gram citronsyra (eller vinsyra) ska man tillsätta för att uppnå ett visst PH-värde... Ingen verkar riktigt ha något svar, så när jag testat mig fram, så lägger jag ut mina data. Dock har PH-mätstickorna tagit slut, måste invänta nya...

30g på 20 liter är annars mer än vad jag brukar tillsätta, när jag kör "på känn". Men det beror på hur syrliga äpplen etc. du haft. Har man inte mätstickor, får man smaka sig fram.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Citronsyra?

Inlägg av Evert »

Förresten, kollade lite i gamla recept, jag tror att 30g är rätt perfekt.
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Citronsyra?

Inlägg av krille356 »

Finns väll inget absolut svar på hur mycket citronsyra man behöver för att få ett vist PH, det beror väll på vilken buffertverkan vätskan som du häller syran i har. Först när du förbrukat bufferten ändrar PH värdet sig och då är det ytterst känsligt.

Enkelt och billigt är att använda detta kittet för att justera sitt vin till en bra nivå på syran.

http://www.pgw.se/acidometer.html

Man måste antingen smaka eller mäta varje batch då syran varierar i frukten mellan olika år och olika platser.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Citronsyra?

Inlägg av Evert »

Jo, jag har PH-läskpapper nu (http://shop.humle.se/utrustning/matning ... -4-6-20-st), så jag kan "höfta" mig fram. Tänkte att någon hade ett mer direkt svar, men jag får testa mig fram. När jag väl testat första gången, och vet att X gram vinsyra, sänker PH med Y enheter i 1 liter cider, så kan jag ju framöver räkna mig fram till hur mycket jag ungefär behöver. Det var det jag trode någon redan gjort, eftersom just PH år viktigt när man gör cider, men jag verkar vara den första. Hur som helst, när jag testat mig fram, lägger jag ut mina data.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Citronsyra?

Inlägg av ranald »

Musten är en komplex lösning med många olika syra/baspar. För enkla system där alla komponenter är kända kan man räkna ut pH, och bestämma vilket pH man får efter en viss tissats av t.ex citronsyra. Man kan notera att det inte är linjära processer. Om t.ex X gram citronsyra sänker pH med Y, är det inte säkert att 2*X sänker med 2*Y.

Så, du får prova dig fram. Men det finns inget som säger att det som gäller för din must idag gäller för den must du har nästa år, eller för min must i år...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Citronsyra?

Inlägg av latmasken »

Det är väl så att en viss mängd citronsyra innehåller en viss mängd joner. Samma mängd syra innehåller alltid samma mängd joner.

Men, pH är alltså logaritmen av vätejons-aktiviteten.

pH 4 är alltså 10^-4, d.v.s. 0,0001, pH 3 är 10^-3, d.v.s. 0,001 och pH 2 är alltså 0,01.

För att sänka pH från 4 till 3 måste du alltså tillsätta 0,001-0,0001 joner (det blir 0,0009).

För att sänka pH från 3 till 2 måste du tillsätta 0,01-0,001 joner (det blir 0,009).


Det är MYCKET enklare då att istället räkna med gram per liter av syran. Det blir en linjär skala, men det blir lite svårare att räkna om till pH. Nu är det så att i vinsammanhang så anges oftast önskad syra just i gram per liter.

1 gram per liter syra bli ungefär en koncentration på 0,001 (en liter är 1 kg, d.v.s. 1000 gram) d.v.s. pH 3.

0,23 gram per liter syra blir alltså en koncentration på 0,00023, d.v.s. pH blir -log(0,00023), ungefär 3,6.


Men, sen tillkommer problematiken med att det kan finnas buffrande ämnen i musten, buffrande ämnen "absorberar" en del av syran så den inte ändrar pH. pH är de fria jonerna.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Citronsyra?

Inlägg av Evert »

Wow, thanx!!! Efter att ha köpt PH-papper, sp visade det sig att mina äpplen ju var helt perfekta i syran, så det behövde inte ens regleras... Men jag skapa med mig detta till kommande år, när PH kanske ligger lite högt.
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster