Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Filtrerat vatten

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
HaggeFTW
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 26, 2013 19:58

Filtrerat vatten

Inlägg av HaggeFTW »

Hej!!

Har bryggt ett antal vinsatser genom åren, ibland 7dagars men oftast 3-4v viner.
Testat lite olika druvkoncentrat etc etc. Så skulle väl kunna säga att jag är rätt rutinerad när det gäller hembryggning!!

Men kom å tänka på en sak häromdan, ska sätta ett 3-4v vitt vin och tänkte, det är ju en del tillsatta kemikalier i vår dricksvatten och skulle det vara värt/bättre att filtrera 25 liter vatten med aktivt kol eller skulle det inte göra ngn direkt skillnad?

Någon som har ett hum om detta?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Filtrerat vatten

Inlägg av Knox »

Det jag antar att du menar är klor, lättast att få bort det är att koka upp allt vatten och låta det stå över natten.
HaggeFTW
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 26, 2013 19:58

Re: Filtrerat vatten

Inlägg av HaggeFTW »

Verkar vara lite väl omfattande, tänkte om det blir ngn skillnad på slutprodukten om man först renar vattnet med aktivt kol!

Tror inte de större vintilverkarna tar vatten direkt ur kran. =D
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Filtrerat vatten

Inlägg av Knox »

De större vintillverkarna använder ytterst lite vatten och de har förmodligen brunn med filter i de fallen där de vill späda ut musten (billigare viner framförallt)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Filtrerat vatten

Inlägg av Knox »

För att utveckla, smakar ditt vatten bra?
HaggeFTW
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 26, 2013 19:58

Re: Filtrerat vatten

Inlägg av HaggeFTW »

Japp, körd som vanligt - direkt från kranen =D
smaklös
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:44

Re: Filtrerat vatten

Inlägg av smaklös »

Om det behövs så har ditt reningsverk antagligen redan kolat ditt kranvatten, liksom filtrerat det på en massa andra sätt och renat det med t ex med ozon, UV-ljus, och kanske klor. Klor behöver bara tillsättas om det finns risk att det förorenas på vägen (det kan vara bra at spola en stund först om du råkar ha rör eller kranar lokalt som släpper ifrån sig ämnen).

Vad gäller kloret så har jag för mig att det finns olika klorföreningar som de kan använda, och att vissa går att koka bort, men andra går inte, eller är åtminstone svårare. Men man kan också tillsätta askorbinsyra (c-vitamin). 1/4 kryddmått till ett badkar fullt med vatten, enligt svensktvatten.se
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster