Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första Ekens Château

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Första Ekens Château

Inlägg av Brack »

I Tisdags (27 maj) så satte jag min första vinsats någonsin.
Det blev en Ekens Château Rött 7-dagars vin, (20L).
Koncentratet luktade gudomlig i den lilla en liters dunken och jag gjorde precis som det stod på förpackningen om hur man skulle göra (förutom sockret då).
Jag hällde i 6kg socker och mätte då till 120 oechsle grader.
Nu idag (2a juni) så mätte jag till 50 oechsle grader.
120 - 50 = 70 / 7.5 = 9,3%~ på 6 dagar.
Enligt paketet så ska man tillsätta 3,5 eller 4kg socker, jag hade alltså 2kg mera för jag ville ha lite starkare vin.
Någon som vet på ett ungefär hur lång tid det kan ta att jäsa ut?
Tanken var att kunna ha det redo till studenten men det verkar vara kört. (studenten är den 6e Juni).

Uppdaterar mera när jag kommit längre i mitt projekt.
Köpt 12x flaskor som ska lagras och kommer att med några månaders mellanrum smaka av dem och skriva hur dem smakar då, men det är ett tag fram över!
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Första Ekens Château

Inlägg av Brack »

Mätte oechlsegrader igen den 4e juni och mätte då upp till 40 grader.
Tog ett smakprov och det var väldigt fruktigt och sött men helt klart en okej smak redan nu.
Men jag vill ha det lite starkare och strävare.

Mätte sedan igen den 7e och mätte 25 oechsle grader.
Så om ca en vecka har nog vinet jäst klart och då blir det dags för omtappning och sedan klarning.

Men skriver mera när jag kommit dit!
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Första Ekens Château

Inlägg av Brack »

Idag den 16 Juni så tillsatte jag Jässtopp då den legat på 21 oechslegrader
de tre senaste mätningarna.
Blev inte så mycket starkare som jag tänkt utan blir ett sötare vin istället.
120-21=99/7.5=13.2%.

Tänkte vänta en stund innan jag har i klarningspåse nummer ett sedan vänta
några timmar ca 3 timmar då jag inte har så många fler timmar på mig innan
jag åker iväg och är borta i en vecka.

Uppdaterar er mera när jag fått mera resultat!
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Första Ekens Château

Inlägg av Brack »

Den 23de Juni så fick jag tid över och började tappa allt på flaskor, 12st hade jag köpt på pgw (Mosel varianten), sedan så blev det 5st gamla vanliga flaskor av Bordeaux modellen och sedan fyllde jag en 10 liters dunk med det sista som jag inte hade flaskor till. Nu är 10 liters dunken om tappat till 2st 2L flaskor ist så man enklare kan dricka det.
Dem 12 förstnämnda är för lagring och de andra fem tänkte förbrukas efter de 4literna är slut :p

Ikväll så får vännerna smaka på den lite lätt söta röda Ekens Château med inslag av röda äpplen (eftersom det var druvor och äpple i musten/juice koncentratet).

Återkommer när de andra flaskorna provsmakas!
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Första Ekens Château

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Hur vart det?
Jag ska precis nu starta upp en Ekens Château 7 dagars (får gärna ta längre tid för mig)
Jag var orolig för det som du beskrev, att jästen inte skulle tåla mer socker så jag har lagt mig på 90 oc som start. En del
scalla
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jun 25, 2014 13:52

Re: Första Ekens Château

Inlägg av scalla »

Någon som kört ekens (eller annan billig vinsats) med bara 50% av vattnet för att slippa "blaskigt" vin? Tänkte byta ut jästen och minska på vattenmängden (och sockret naturligtvis, i förhållande till vattnet). Någon som har tankar och ideer om det?

Tack!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första Ekens Château

Inlägg av latmasken »

Jag körde en vinsats (Vinosol) förut och hade i lite mindre vatten än receptet föreskrev, men tror inte jag skulle haft det för det känns som det blev alldeles för mycket druvsmak av vinet. Trots att det jäst klart smakar det alltså väldigt mycket "druvjuice" om det (men utan sötma). Det verkar alltså som om det är väldigt koncentrerad druvjuice redan från början så man ska nog vara försiktig med att dra ner på vattnet.
scalla
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jun 25, 2014 13:52

Re: Första Ekens Château

Inlägg av scalla »

latmasken skrev:Jag körde en vinsats (Vinosol) förut och hade i lite mindre vatten än receptet föreskrev, men tror inte jag skulle haft det för det känns som det blev alldeles för mycket druvsmak av vinet. Trots att det jäst klart smakar det alltså väldigt mycket "druvjuice" om det (men utan sötma). Det verkar alltså som om det är väldigt koncentrerad druvjuice redan från början så man ska nog vara försiktig med att dra ner på vattnet.
Ok, tack. Då får jag väl köra på receptet istället då (fast med annan jäst)... Trist om det smakar druvjuice istället för vin :cry: .
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Första Ekens Château

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Jag kör en sats nu där jag bytte ut hälften av sockret mot honung. Annars följer jag receptet.
Jag tror det kan bli en bas för glögg när det lackas mot jul.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Första Ekens Château

Inlägg av Brack »

Min sats blev helt okej tycker jag och mina vänner, Dock är dem inte så mycket för vin så dem gillade inte det för mkt pga det. men dem föredrog iaf mitt söta än vanligt rött från systemet.
Jag ansåg inte att min sats blev blaskig/vattnig men kan vara pga att det var så pass mycket socker i, blir att köpa en till sats när det finns tid och pengar och sätta en på ca 90oe och få smaka på hur det skulle blivit då.

Jag köpte en 7-dagars rött som gav 23L hos min lokala handlare, (skulle brygga till en tredagars stugfest där alla skulle få dricka av vinet - så var inte så stora krav) i den så behövdes inge socker alls och jag gjorde misstaget att köpa socker innan jag bestämde vinsats. men iaf så jag gjorde iordning den, satte sig på ca 85oe, lät den jäsa ut på ca 10 dagar. jag tog 2x 10L dunkar och gjorde 10L sträft/torrt och 10L sött. Men vad jag ansåg så var det osötade så sjukt blaskig och inte så värst trevligt att dricka.
Hade jässtoppat så ingen smak av jäst, vinet var bara smaklöst, lite synd tycker jag.
Skulle nog behövts ha lagrats ett tag innan det druckits.
Står inget märke alls på förpackningen bara att det är från min lokala handlares.
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster