Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur lång tid tar det innan det börjar jäsa?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Gynther83
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 01, 2014 13:09

Hur lång tid tar det innan det börjar jäsa?

Inlägg av Gynther83 »

Hej skulle prova på att göra mosserande vin... har fläderblommer citron och rabarber.

Jag har gjort en sats på 25 l vatten 4 kg socker och 1 champagne jäst och följt receptet.

Blanda ihop allt låt stå 1 dag för att få syre i satsen sedan lock på med jäsrör och nu har drt stått ca 2 dagar och det puttrar inte ett skit i röret...

Det skulle stå i ca 7 dagar och sedan i med 100g socker och sedan i flaskor som ska stå i 2 dagar utan kork och sedan korkas och sen stå svalt och mörkt i 2v.

Mvh
Användarvisningsbild
Morgan I
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör dec 14, 2013 17:09

Re: Hur lång tid tar det innan det börjar jäsa?

Inlägg av Morgan I »

hur varmt var det när du hade i jästen?
Gynther83
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 01, 2014 13:09

Re: Hur lång tid tar det innan det börjar jäsa?

Inlägg av Gynther83 »

Rumstepererar tror jag ca 18 -20 grader.

jag läste att man kan tillsätta jästnärsalt så jag körde och köpte det och slo i lite.

vad kan hända om det var för kallt när man slog i jästen? Tar det längre tid eller dör den?
rb0ne
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor apr 24, 2014 12:11

Re: Hur lång tid tar det innan det börjar jäsa?

Inlägg av rb0ne »

Är det för kallt (inom rimlighetens namn) så tar det bara längre tid innan jästen kommer igång, om du förvarar jäskärlet i rumstemperatur. Förvaras kärlet för kallt så somnar jästen in och kan behöva tid och kraft att komma igång.

Något som jag haft problem med första gången jag skulle göra vin var att jag inte hade fått min jästunna tät så det läckte ut vid locket. Prova att trycka fast locket runt om och kolla packningen vid jäsröret.

(sen får någon annan svara på om det är för lite socker eller liknande, mitt ingefärsvin skulle ha 7 kg samt 2,5 kg russin...).
Gynther83
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 01, 2014 13:09

Re: Hur lång tid tar det innan det börjar jäsa?

Inlägg av Gynther83 »

Jepp jag jar kollat så allt är tätt. Och när jag trycker på locket så vågar vattnet i jäsröret.


jag har gjort en fuling jag har ställt den i spapoolen med termostatet på 25 grader så då borde jästen vakna till liv? :-)

Eller är där någon bättre idé på hur man får igång jäsningen?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur lång tid tar det innan det börjar jäsa?

Inlägg av latmasken »

Är det pysläcka så bubblar det när du trycker på locket, men den koldioxid som jästen bildar går långsammare så den läcker genom pysläckan.
Gynther83
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 01, 2014 13:09

Re: Hur lång tid tar det innan det börjar jäsa?

Inlägg av Gynther83 »

Nu har det börjat bubbla men inte så mycket kanske en i minuten. Läste att det var bara banka och skaka om lite men
inte öppna så det fick syre.

ja ja vi får se hur det går ;-)

På fredag ska jag öppna och tillsätta omgång nr 2 med socker.

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster