Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga om jästid ekens 8,5 zinfandel

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
JG
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön sep 23, 2012 20:28

Fråga om jästid ekens 8,5 zinfandel

Inlägg av JG »

Hej hej bryggarvänner!

Då jag tidigare har bryggt vitt och rosé med bra resultat har jag nu satt en sats rött. Valet föll på Ekens 8,5 Zinfandel.

Emellertid började projektet inte så bra. Angivelsen på flaskan om innehåll i liter stämmer inte. Det stod 5 liter men är i realiteten 6. Då jag använde dunken till att mäta upp det vatten som skulle tillsättas blev jag lite lätt besviken när detta uppdagades och såg framför mig ett blaskigt vin.

Detta problem löstes dock med att införskaffa en 5 litersdunk med Ekens Zinfandel och hälla i mer druvmust så att ratio vatten/must återställdes till den avsedda.

Nu till min fråga: Då volymen har ökat till ca 30 liter, hur mycket längre kan jag förvänta mig att det ska jäsa? Det har stått sedan 140225 och har inte övergått till den svarta delen av jäsmätaren än samt smakar sött vilket rimligen innebär att det inte är utjäst. Det bubblar sporadiskt och ytan skummar.

Kan det vara en ide att tillsätta jästnäring och eller en jästrestart?

Tacksam för svar och tips.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Fråga om jästid ekens 8,5 zinfandel

Inlägg av Knox »

Du hade i för lite jäst, de 5 gram som är i förpackningarna är redan ganska lite, köp 2 nya av samma sort (rc212 va?) rehydrera och tillsätt eller köp 1 och gör en förkultur
JG
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön sep 23, 2012 20:28

Re: Fråga om jästid ekens 8,5 zinfandel

Inlägg av JG »

Ok! Tack för tipset. Ska ränna iväg till den lokale bryggnasaren imorn och jästa på :-). Jävla bra forum detta!
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster