Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ny sats med Vinjetts slottskällarvin,byta ut jästen? ekspån?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Ny sats med Vinjetts slottskällarvin,byta ut jästen? ekspån?

Inlägg av BluCow »

Körde en första sats under hösten med Vinjetss slottskällarvin.
Mycket nöjd. Tänkte nu köra igång andra satsen för att ha vitt vin till sommaren.
Nu tycker vinet blev väldigt bra men har någon något tips på förbättringar?
Funderar att byta ut jästen till Lalvin EC-1118.
Lägga i ekspån är det något att fundera på eller eller det främst för röda viner?

Jag körda min första sats helt enligt instruktioner förutom att jag adderade upp sockret till 4kg, körde med bryggsocker.

Kommentarer!
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Ny sats med Vinjetts slottskällarvin,byta ut jästen? ekspån?

Inlägg av renkku »

Byta ut jästen kan nog ofta vara en bra idé. Lalvin har helt bra torrjäster och sen om man vill ha färska jäster finns det ju wyeast och whitelabs som har väldigt stora sortiment av jäststammar från olika regioner.

Det finns ju nog vita viner som lagras på ektunnor men det är ju frågan om tycke och smak där. Själv tror jag inte att jag har haft ekspån till vitt vin någon gång, men det skall sägas att jag gör nästan uteslutande rött vin.
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Re: Ny sats med Vinjetts slottskällarvin,byta ut jästen? ekspån?

Inlägg av BluCow »

Tack för lite kommentarer renkku.
Skippar nog ekspån men är det någon annan som prövat Slottskällarvinet med en annan jäst?
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst