Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stor skillnad mellan Ekens Chateau rött vs Ekens 8.5?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Stor skillnad mellan Ekens Chateau rött vs Ekens 8.5?

Inlägg av BluCow »

Hej,

Har inte bryggt vin på ca 10 år och tänkte nu köra igång igen. Har endast kört satser på druvsaft.

En fundering:
Är det stor skillnad att köpa typ
Chateau 7-dagars Rött Vin och byta ut jästen till RC212, dvs jäsa ut den på några veckor istället för 7 dagar. Kanske också slänga i lite ekspån.
Eller skall man satsa direkt på en Ekens 8.5?

Någon som har några erfarenheter?

Tack för svar!

P.S. Mitt första inlägg för övrigt :-) D.S.
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Re: Stor skillnad mellan Ekens Chateau rött vs Ekens 8.5?

Inlägg av BluCow »

Synd inga kommentarer. Det blev ett Ekens lantvin iaf.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Stor skillnad mellan Ekens Chateau rött vs Ekens 8.5?

Inlägg av U2D2 »

Jag har en vän som har bryggt Chateau Rött(har själv bryggt det vita, riktigt okej, tycker mer om rulles Mosel dock) men han eftesockrade det utom mitt smakspektra :/
Jag tyckte dock att smaken hade någon sorts djup, tror dock att 8,5an slår den med hästlängder. Tror inte att du gått miste om något höjdarvin när du undvek Chateau.
Ett billigt vin jag ändå kan stå för är rulles tvåveckors, det var bättre än vad jag trodde och fungerar helt okej som ett bordsvin till maten(och att dricka sig dyngrak på också, inte säreget svårdrucket....).
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Stor skillnad mellan Ekens Chateau rött vs Ekens 8.5?

Inlägg av Brack »

Lite väl sent till trådens startare men till de som kommer att läsa efter;
Jag har inte bryggt någon Ekens 8.5 men jag har testat Chateau, Dock var det min förstå så tabbade mig hårt och glömde tänka på sockret i vinsatsen
innan jag hällt i eget socker, så hamnade på typ 120oe eller mer... Blev sjukt sött och nästan lite blaskigt. Även så märkte jag att det är äppeljuice eller
nått i Chateau vilket i mina ögon bara gör den till en sista utvägen nödvinsats och inget annat..
Men getingarna älskade den, alla har ju olika smakpreferenser! :)
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst