Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Var köper man högkvalitativ vinsats

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Sen var det Ekens tur, detta är vad som följde med.
S_IMG_1938.jpg
S_IMG_1938.jpg (170.79 KiB) Visad 2104 gånger
Bestämde mig för att boosta satsen med bentonit samt en påse ekspån för att få de två satserna lite mer likvärdiga.
S_IMG_1939.jpg
S_IMG_1939.jpg (155.02 KiB) Visad 2104 gånger
Gjorde på samma sätt som med den andra satsen med skillnaden att jag kokte upp eken först för att sterilisera den. I den andra satsen stod det att man bara skulle hälla i den så den kanske var steriliserad redan eller så behövs det inte.

Kan säga att 25g kändes som ungefär 1/2 påse från den andra satsen som hade fyra påsar.....

Även Ekens must luktade gott, dock inte alls i samma klass som den andra satsen.

Körde även med två påsar jäst till denna satsen för att göra det lite mer rättvist.

Så nu står det två satser och puttrar, de började båda jäsa efter ca 2-3h :thumbup:
Bilagor
S_IMG_1944.jpg
S_IMG_1944.jpg (122.3 KiB) Visad 2104 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av latmasken »

Jag bara undrar om bentoniten där, jag har fått för mig att bentonit används som klarningsmedel, men du har i bentoniten i början av jäsningen??

Vilken funktion hos bentoniten är det som jag har missat?
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Tror inte att du missat något, tanken med Bentonit med från början tror jag är att den ska åka upp och ner i vinet med kolsyran och binda partiklar.

När man sen jäststoppar och skakar ur kolsyran så ska partiklarna följa med bentoniten till bottnen.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av aqua vitae »

Detta skall bli ett intressant test att följa, rena konsumentupplysningen :thumbup:
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av Knox »

Ja hur går det för dina vinsatser?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av latmasken »

Han startade ju igår, så jag tror inte det hunnit hända så mycket direkt...
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av Knox »

latmasken skrev:Han startade ju igår, så jag tror inte det hunnit hända så mycket direkt...
hahaha såg ett helt annat datum... Hade för mig att han startade med detta i höstas :P
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Här jäser det på rejält vill jag lova :w00t:

Båda vinsatserna jäser på rejält men Spanish Tempranillo jäser ca 4 gånger så fort baserat på bubblorna i jäsröret. Ekens tuffar på normalt med en rejäl puff i sekunden medan det i stort sätt kommer en strid ström av bubblor i Spanish Tempranillo röret.

Båda hinkarna står i 20 C temp medan musten är 22 C på grund av jästens aktivitet, instruktionerna säger att man ska jäsa i 22-24 C vilket jag tycker känns rätt varmt så jag följer instruktionerna men håller mig i det lägsta temperatur spannet.

Så här ser det ut i Spanish Tempranillo hinken, enligt instruktionerna ska man trycka ner strumpan med druvskal en gång om dygnet.
s_IMG_1945.jpg
s_IMG_1945.jpg (204.83 KiB) Visad 2079 gånger
Vad betyder då detta? Inte vet jag men jästen verkar verkligen gilla Spanish Tempranillo musten så jag hoppas på att den har bra smak :mrgreen:
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av Knox »

Skulle gissa på att det är lite mer näring i druvskalen etc...
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Snabb uppdatering fyra dygn efter jäststart!

Båda satserna jäser på rejält, Ekens har ökat takten medan Spanish Tempranillo lugnat ner sig något till en mer normal hastighet.
För närvarande bubblar det ungefär lika mycket från båda satserna.
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Båda satserna har lugnat ner sig betydligt Ekens jäser på aningen fortare än Spanish Tempranillo för tillfället.

Enligt instruktionerna för Spanish Tempranillo ska man mäta FG efter sju dagar vilket det är i dag, om FG är 1.010 eller under ska man tappa om till nytt kärl för sekundärjäsning. Mätte just och jag ligger på ca 1.012 så jag väntar med om tappningen en eller två dagar till, troligen är det för att jag jäst i det absolut nedre rekommenderade temperatur området.
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Nu 8 dagar in sen jag startade Spanish Tempranillo satsen så hade den jäst ner till 1.005 (under 1.010) vilket enligt instruktionerna betyder att den ska tappas om till sekundärt jäs kärl.

Druvskalen ligger bara och flyter på ytan, det är ingen aktivitet bland dem som det var i början av jäsningen, antar att jästen ätit upp det göttigaste.
s_IMG_1946.jpg
s_IMG_1946.jpg (170.56 KiB) Visad 2026 gånger
Bara att dra på latex handskarna, tvätta dem i starsan och krama ur strumpan med druvskal, lite förvånad att det blev så pass lite fruktrester kvar efter lite lätt urkramning.
s_IMG_1947.jpg
s_IMG_1947.jpg (188.06 KiB) Visad 2026 gånger
Efter att hinken fått stå ca 15 min så att eventuella partiklar skulle sjunka till botten som jag rörde upp när jag flyttade hinken och pressade ur strumpan så hävde jag om till en 19 liter better bottle och en 5 liter glas flaska.

När allt var hävt över tog jag loss slangen och la den i vasken, det var då det hände :doh:
s_IMG_1948.jpg
s_IMG_1948.jpg (246.75 KiB) Visad 2026 gånger
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Det är tufft att vara hembryggare, just i sådana här stunder så funderar man vad man håller på med :screwy:

Som tur är gick det lätt att städa upp jäst/ek sörjan då den faktiskt är torrare än vad det ser ut, tog max en timme att skura golvet som nu är renare än på länge :thumbup:

Kunde ju varit MYCKET värre, vinet var ju redan övertappat :D

Så nu står det och puttrar igen, ska nu stå ytterligare 10 dagar innan det är dax för nästa steg.
s_IMG_1949.jpg
s_IMG_1949.jpg (163.34 KiB) Visad 2025 gånger
Smakade förresten på vinet när jag tappade om det, smakar mycket lovande om man smakade bortom jästen :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av latmasken »

krille356 skrev: Smakade förresten på vinet när jag tappade om det, smakar mycket lovande om man smakade bortom jästen :thumbup:
Det där är ju en sak man vänjer sig vid rätt fort, att tänka bort jästsmaken:)
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Har tappat om och givetvis gjort en obligatorisk provsmakning i samband med omtappningen :wink:

Först ut var Spanish Tempranillo satsen, började med att häva över den till en ny better bottle.
s_IMG_2001.jpg
s_IMG_2001.jpg (155.94 KiB) Visad 1977 gånger
Passade på att mäta FG som var 0,995 vilket är ett snäpp lägre än vad instruktionerna säger.

En litten slatt av provet hamnade i mitt vinglas :)
s_IMG_2002.jpg
s_IMG_2002.jpg (108.78 KiB) Visad 1977 gånger
Nu är ju inte detta vinet på något sätt klart men jag tycker ändå att det är intressant att smaka lite längst vägen och se hur det förändrar sig.

Doft:
Doftar väldigt mycket EK.
Mustig druvdoft med komplexa djupa druv toner.
Ingen jäst doft över huvud taget.

Smak
Smakar gott redan nu :D
Ingen smak av jäst fastän vinet är långt från kristallklart.
Väldigt fruktigt och aningen mycket sträva EK tanniner.
Kunde varit aningen fylligare i smaken.
Mycket lovande, ska blir skoj att prova när det är klart och fått mogna :thumbup:

Medan jag smakade på vinet så jobbade häverten på, blev en hel del "sörja" på botten kvar trots att jag redan hävt om det en gång tidigare.
s_IMG_2003.jpg
s_IMG_2003.jpg (141.15 KiB) Visad 1977 gånger
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster