Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Falcon Crest vin: Rosé

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

Hej

Efter att ha tappat om mitt äppelvin från 2012 så fick jag en ledig plats för jäsning. Jag gick förbi min lokala tjolleraffär och köpte en vinsats, http://www.partajshop.se/ros-/1171-0

Det blir första gången jag testar att göra eget vin av köpessorten(andra gången jag gör mitt eget vin).

En bra instruktion med bilder och text medföljer. Jäst och jässtopp ingår också samt 7kg druvsaft. Inget socker behöver tillsättas.

Jag hällde i druvsaften och började fylla på dom 18 liter 20gradigt vatten som skulle ner i jäshinken.

Bild

Hällde ner jästen och tyckte lustigt att det stog att hinken skulle skakas om efter det, 23 liter vätska i en hink ruskar man inte om bara så där, om man inte vill skura druvsaft resten av eftermiddagen. Hur som helst, jag tog och rörde om(ner) jästen i saften.
img-20130423-wa0005.jpg
Det kommer att få stå i ett 20gradigt mörkt rum tills det har puttrat färdigt. Återkommer med smakrecension eller tidigare om jag stöter på patrull.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

Uppdatering:

Det började puttra lite smått efter ca 19 timmar och nu efter 50 timmar puttrar det med 3 sekunders mellanrum. Temperaturen i rummet där jäsningen står ligger mellan 22 - 24 grader.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

Uppdatering:

Har nu gått 10 dagar och det puttrar med 20 sekunders mellanrum. Håller stadiga 22 grader.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

Uppdatering:

Bild

Bild

Utjäst efter 14 dagar.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

Första omhävningen igår och första provsmakningen.

Intryck
Utseende: lätt röd till rosa, väldigt klar
Doft: jäst, ung
Smak: Friskt, jäst, sprit, tunn

Har aldrig skakat om satsen och det tycker jag gör vinet gott, fanns en del kolsyra som gjorde sig bra i munnen.

Nu ska jag låta detta stå på bulk ett par veckor innan jag delar satsen i 2 delar, 1 del som ska kolsyrejäsas på flaska och bli ett slags mousserande rosévin och 1 del som ska fortsätta ligga på bulk och eventuellt drickas tidigt.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

Uppdatering,

Flaskor med 10g socker i botten.
img-20130528-wa0009.jpg
img-20130528-wa0010.jpg
mrhalse
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: mån okt 31, 2011 15:20
Ort: Antnäs

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av mrhalse »

Hur blev vinet till slut?
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

mrhalse skrev:Hur blev vinet till slut?
Jag har endast smakat det som förvarades i plastdunke. Det är OK, behöver mer socker, förhoppningsvis så blir flaskorna bättre med lagring. Det är 10g mer socker/liter i varje flaska och det tror jag gynnar. Ska försöka skriva när det har gått 1 år.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

Hej

Nu har det gått 1 år och 10 månader sen jäsningen sattes igång, 1 år och 4 månader på flaska.

Överraskande gott resultat nu när det har fått stått på flaska i 16 månader. Gjorde ett blindtest på med casualvindrickare (vuxna övremedelklassmänniskor), testa mot 1 annat rosévin från systembolaget, 90kr-klassen. Mitt vin fick 3 röster och köpesvinet fick 3 röster. Trotts att jag inte vann så tar jag det som en seger.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Jag är väldigt nyfiken på det du lät efterjäsa på flaska.
Det får du gärna berätta hur det blev.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av enJohan »

Bryggar_Pelle skrev:Jag är väldigt nyfiken på det du lät efterjäsa på flaska.
Det får du gärna berätta hur det blev.

Hej,

Det blev tyvärr inga bubblor alls, förmodligen så följde det med för lite/ingen alls jäst med ner i flaskorna. Men sockret gjorde det lite sötare, vilket var bra. Om jag ska göra detta en till gång så ska jag inte vänta så länge mellan andra hävningen och till flaska, max 2 veckor.

Mvh
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av MR Cooper »

Jag antar att du inte hade jässtop i? Det skulle ju annars förklara varför flaskjäsning uteblev :shock: Annars tänker jag att det kan vara pga flaskorna du använder (IKEA?), då jag har testat ikeas flaskor med kolsyrat vatten i så har det bubblat runt kapsylen när jag skakat på flaskan.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
husmodern
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 27, 2012 2:10

Re: Falcon Crest vin: Rosé

Inlägg av husmodern »

jag gjorde detta vin för några år sedan. tyckte inte att det var gott i anslutning till att de var klart, inte heller månader efter. så flaskorna har fått stå i en kartong i ca 3,5 år till jag hittade dom i förrgår. nu smakar dom riktigt bra !
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster