Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens 7 dagars rosé

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
burken
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor mar 07, 2013 15:52

Ekens 7 dagars rosé

Inlägg av burken »

Hejsan.

Som nybörjare provade jag Ekens 7-dagars Rosé vin.

Startade vinsatsen 17/3-13 med ett Oechslevärde på 80.
Efter 7 dagar (24/3-13) så hade jag ett Oechslevärde på -5.

Tillsatte de kemikalier som medföljer, jäststopp, klarning och sist superklarning.
Har skakat ur kolsyra som en tok i olika omgångar.

Idag 29/3-13 så är det dags för buteljering.
Provade Oechslemätaren precis innan buteljeringen och såg ett värde på -6, är det bra eller dåligt?

Kollade %-en med en vinmätare och efter några olika mätningar kunde jag konstatera att det verkar ligga mellan 11-13% och det smakar faktiskt riktigt bra, över förväntan!
Efter några provglas så känner jag att "det tar" så alkoholhalten kanske stämmer.

Det här ger blodad tand!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ekens 7 dagars rosé

Inlägg av latmasken »

Klarningen tar ju bort partiklar så vinet blir lite "tunnare" så att det sjunker en oechslegrad efter klarning är nog inte så konstigt. Hade du exakt samma temperatur vid bägge mätningar?
burken
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor mar 07, 2013 15:52

Re: Ekens 7 dagars rosé

Inlägg av burken »

latmasken skrev:Klarningen tar ju bort partiklar så vinet blir lite "tunnare" så att det sjunker en oechslegrad efter klarning är nog inte så konstigt. Hade du exakt samma temperatur vid bägge mätningar?
Jag skulle tro att det skiljde 1-2 grader i temperatur - har det avgjort värdet?
Konstigt nog har jag lyckats smaka några glas till och - jorå, det funkar! :D
burken
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor mar 07, 2013 15:52

Re: Ekens 7 dagars rosé

Inlägg av burken »

Har nu i påsk bjudit andra på vinet och har fått :thumbup: , omdömet har varit , gott, fräscht och "var köpte du det" :D kul värre!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ekens 7 dagars rosé

Inlägg av latmasken »

"Var köpte du det?"??

Brukar folk fråga det om vin? I Sverige "kan" kan ju bara köpa på ett ställe?? :)
burken
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor mar 07, 2013 15:52

Re: Ekens 7 dagars rosé

Inlägg av burken »

latmasken skrev:"Var köpte du det?"??

Brukar folk fråga det om vin? I Sverige "kan" kan ju bara köpa på ett ställe?? :)
Hehe....ibland köper befolkningen från b.la. Tyskland - men jag håller med dig, vi har bara systemet att köpa från.

Gott var det iaf tyckte de, och vi får se det som positivt - senare på kvällen/natten smakade nog allt det andra också bra! :D
frans
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: tis mar 13, 2012 18:02

Re: Ekens 7 dagars rosé

Inlägg av frans »

Kan bara hålla med ekens rose är så god har gjort många satser av den :D
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster