Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av Wickerman »

Jag körde igen en cabernet/merlot sats idag, http://hembryggning.com/butik/vinsatser ... 6536401d10

395:kr

Jag flyllde upp min jäshink till 23 liter som det stod, sen mätte jag öx värdet och hamnade på 73! om den jäser ner till -5 så hamnar jag på runt 10% det känns väldigt lite för ett rödvin i min smak. jag ser det gärna uppe på 14%

kan jag nu sockra upp det så jag kommer hamna på 14% eller kommer det förstöra vinsatsen?
vad ska man söta upp med? sockerlösning? jag har koncentrerad blåbärs juice

jag vill nog ligga på strax över 100 innan jäsning, ska kika efter uträkningen på hur mycket socker jag behöver tillföra..

återkommer med hur denna sats utvecklar sig.
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

omrörning

Inlägg av Wickerman »

ett litet rookie misstake, jag rörde om ordentligt nu och hamnade på 80, fortfarande lite lågt.
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

russin

Inlägg av Wickerman »

jag fick fram att 17g socker ger 1% i 1 liter,
om jag ska upp till 14% ska jag tillsätta ca 1kg socker utöver det som redan är i, kan jag här slänga i 2 kg hackade russin? kommer dom sockra av sig tillräckligt?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av dan610324 »

det fungerar bra , men koka gärna hacket i 1 liter vatten först
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av Wickerman »

jag löste upp 500g socker i en halvliter av vinet, hackade 750g russin och slängde i det, ligger nu på 95, men jag tänker att russinen har lite mer socker i sig som inte går att mäta!

ett till rookie misstake var att jag blanda allt i en jäshink som jag inte skulle jäsa i, det var lite jobbigt att häva om allt till damejeanne med russin och ekspån som fastna överallt! men nu är det i, nu ska det jäsa ca 3 veckor
tappas om och sedan klarnas i 2-3 veckor utan klarningsmedel sen tappas på flaskor, sen ska det vara drickbart på ca en månad står det, men vi får väl se hur det smakar då!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av dan610324 »

viill du få ett bättre vin så skulle jag rekomendera dig att fördubbla dom tiderna ( minst )

låt vinet verkligen jäsa ut ordentligt , kolla med öx mätaren att det inte jäser längre
ställ det gärna varmt på slutet och ge det en liten skvätt näring extra
och låt det stå minst 3 veckor efter färdigjäsning och bilda en bottensats
häv om det så du får bort bottensatsen , filtrera bottensatsen
provsmaka om du är nöjd eller om du vill eftersöta
hur är syran ?? justera ??
mer eksmak ??

om du ska eftersöta måste du döda jästen , allt annat kan du göra ändå

låt stå och bulklagra/klarna så länge som möjligt
häv om och flasktappa
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av Wickerman »

jag kommer att testa att köra en "flaska" vin som det står i receptet bara för att jag vill testa hur just satsen smakar som den är, dock med lite mod med socker och russin...

resten kommer jag göra som du säger, det drog igång bra i jästen inatt russinen flöt upp till ytan, jag ska ställa ner den i vinkällarena å låta den jäsa ett par veckor där och sen ta upp den lite varmare mot slutet, sen häva om och smaka av, där blir det antingen jäststop eller så låter jag det jäsa ut helt, sen kommer jag nog smaka av med lite tanniner, sen blir det nog bulklagring och sedan flaskning efter ett par månader

jag vill egentligen prova satsen som den var men jag insåg att jag vill nog ha ett gott vin oxå så det fick bli en del ändringar!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av dan610324 »

bara jäsa ut och eftersöta funkar inte , då kommer det obönhörligen att börja jäsa igen
antingen maxa ut jästen eller jässtoppa är ett måste
men vi vet ju inte än om du ens vill söta det eller om du tycker att det blir bra ändå
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av Wickerman »

Efter ett dygn så så stormkoka det ordentligt i jäskärlet!, 2-3 pluppningar i sekunden! i rumstemp 20-21 grader

i källaren hade jag 18 grader och i vinkällaren har jag 12, är 12 grader för lite för att jäsa i?
jag ställde ut den i vinkällaren så den ska lugna ner sig lite.
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av Wickerman »

nu har det fått jäsa i 17-18 grader tills förra veckan, då tog jag å mätte och öx låg på 20, jag satte det varmare då 21-22 grader och det jäser fortfarande sakta, jag tänkte ta och mäta imorn och smaka av det för att se om det ska jäststoppas eller fortsätta jäsa mer
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
ischtivan
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jan 17, 2013 15:07

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av ischtivan »

Hey! Hur går det? :)
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av Wickerman »

Jag tror att det går bra! vinet är om hävt och nu står det i vinkällaren och gottar sig sen i oktober

tänkte häva om det i helgen igen, ta mig ett litet smakprov sen blir det väl till att flaska det när det har stått nån månad till kanske.

men som sagt en jag har frångått receptet lite med att göra det lite starkare tror det hamna på 15% så jag kan inte säga precis hur satsen är i sig!

men jag återkommer efter ett smakprov i helgen!
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av renkku »

Hur blev det? Har just beställt hem en likadan sats och är intresserad av hur den blev med russinen i?
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av Wickerman »

Den står faktiskt fortfarande bulklagrad i vinkällaren, men jag tror absolut att du ska ha i russin, det ger en lite mognare smak på vinet! sen tycker jag att rostade ekchips ger bra strävhet och karaktär på vinet!

detta var första vinet jag gjorde och jag gjorde lite fel med det så jag vet inte om detta kommer att gå att dricka, ska häva om det om ett tag och ta ett smakprov...
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
eisoe
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre maj 02, 2014 12:53

Re: Doc`s Orginal cabernet/Merlot

Inlägg av eisoe »

Har efterhaanden lavet 4 af disse saet - synes det er god kvalitet. Den foerste bare efter opskriften.

Siden har jeg brugt at tilsaette 1000 g sukker ( kogt i 2 liter vand ),100g rosiner ( kogt i 0,5l vand ) og 1 teskefuld ( 5g ) tannin ( tannonrouge ) efter 4 dages gaering ( jästning ). Det giver en kraftigere vin med mere fylde. Mine ender på ca. 15 %.

Jeg fylder så kun op til 20ltr. foerst - det sidste sukkervand og rosiner giver det sidste op til ca. 23l.

Synes det er en fantastisk god kvalitet og den kan sagtes drikkes efter bare et par maaneders modning - men bliver naturligvis bedre med tiden.

Jeg lader den klare uden klaringsmiddel - køligt - tager laengere tid men mister ingen smag, som klaringsmiddel ellers tager lidt af.

Har ogsaa lavet DOC's Nebbiolo - ogsaa med ekstra sukker og tannin - men uden rosiner. Også et godt resultat. Den skal saa modne mindst i 4 - 6 mdr. og hellere 12 8)

Taenker på at proeve Ekens cabernet/merlot - er den på samme hoeje kvalitetsniveau ? - og hvor kan man købe DOC's i Sverige ?
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster