Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens Zinfandel 8,5 Kg

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Testbryggarn
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons sep 12, 2012 10:25

Ekens Zinfandel 8,5 Kg

Inlägg av Testbryggarn »

<B>Namn:</B> <I>Ekens Zinfandel 8,5 Kg</I>

<B>Pris:</B> <I>419:- + frakt (PGW.se)</I>

<B>Druvor:</B> <I>Zinfandel</I>

<B>Framställning:</B> <I>Gjorde i stort sett som det stod i instruktionerna. Fyllde dock bara upp till 21 L-strecket. Tanken var att få ett lite fylligare vin. Tillsatte 1st påse ekspån (för 23 L) i primären. Fick jäsa ca 1 vecka. sedan över i sekundären. Gjorde sedan efter anvisningarna. Valde dock avbryta jäsningen vid 1,002 (för att få ett fylligare vin) och att filtrera vinet på sluttampen innan det åkte ner i flaska.</I>

<B>Doft & Smak:</B> <I>Oj,oj,oj säger jag bara. Helt klart över förväntan. Kraftig doft. Alkoholstark. Mycket smak. Björnvär,vinbär,peppar, druvjuice. Mycket fyllig.</I>

<B>Användningsområde:</B> <I>Är man som jag, en sucker för fylliga smakrika rödviner, så är denna ett givet val.Denna kommer att passa utmärkt till nästa grillsäsong. </I>

<B>Poäng:</B> <I> 17 </I>

<B>Prisvärdhet:</B> <I> ++ </I>

<B>Lagringsbarhet:</B> <I> Detta vin vinner helt klart på att lagras. Vid avsmakning innan flasktappning så känner man helt klart att vinet är "spretigt". Det är mycket som sticker ut. Den höga alkoholhalten och eken behöver tid på sig att gifta sig med dom kraftiga smakerna. Ang lagring tänkte jag testa en flaska om 3 månader, nästa om 6 månader och sedan en efter ett år. Gissar nog på att 3 månader är alldeles för kort tid. Troligtvis 6 mån också. Testade en "Zinf" i 140:- klassen från bolaget. Den var lagrad i 5 år men smakade nått helt fantastiskt.</I>

<B>Kommentarer:</B> <I> Har man gott om cash så vore det en bra idé att bunkra upp förådet med denna guldklimp. Eftersom den behöver en längre lagring så vore det synd att hamna i "ofas" och helt plötsligt stå utan.</I>
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

Re: Ekens Zinfandel 8,5 Kg

Inlägg av Hodja »

beställer nog en sån här. Tack för tipset!
JÄSNING


BULKLAGRAS
Flädervin, Jordgubbsvin, Sommarvin (jordgubb-rabarber), Plommonvin, Sommarbärmix (jordgubb-svarta & röda vinbär), Svenskt rödvin (blåbär-aronia-vinbär-lingon-nypon-äpple), Aroniavin
Testbryggarn
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons sep 12, 2012 10:25

Re: Ekens Zinfandel 8,5 Kg

Inlägg av Testbryggarn »

Du lär inte bli besviken. Glömde skriva att jag filtrerade innan flasktappning. Men har du mer tålamod än mig och låter det självklarna så kommer du få ut ännu mer smak och färg.
Användarvisningsbild
krester
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 05, 2013 10:46
Ort: Varberg

Re: Ekens Zinfandel 8,5 Kg

Inlägg av krester »

kommer nog också att beställa en sådan här, hur blev den med lagringen?
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster