Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

ojdå den här tråden har jag ju glömt :oops:

jässtoppet tillsattes och kolsyran ruskades ur ordentligt i flera omgångar efter en grov omhävning där den lilla bottensatsen som hunnit bildas avskiljdes.

efter någon dag tillsattes klarnings påse 1 i och efter ytterligare drygt 1 dygn påse 2 .
efter några dygn hade det klarnat bra , men inte perfekt .
det hävdes om igen efter ca 5-6 dagar i alla fall trots att det var lite disigt .

till dags datum så har det inte klarnat nå bättre trots att det stått i källaren där det är relativt svalt , men en liten flaska som står i kylskåpet har klarnat perfekt .
så det är väl bara att vänta och se hur länge det dröjer innan gravitationen gjort sitt så det blir kristallklart .

så än så länge är jag ju inte direkt imponerad av klarningsmedlets funktion .
visst var det smidigt att använda och klarningen gick fort men trodde att det skulle ta allt så det blev 100 klart , men så var inte fallet alls .

jag har inte delat upp den här satsen än , det är ju ingen ide' att börja tillsätta smakerna förrän det är 100% ktistallklart .
så det är bara att vänta tills jag får tomt i min hobbykyl så jag kan få in både 25 och 5 liters dunken i kylskåpet .
tiur att jag köpt mig en extra kyl&frys att ha just för sånna saker .

så fortsättning följer
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

nu har det provsmakats och det är absolut kristallklart

min son kom hem efter 6 veckor i sydafrika för några dagar sen så i går hade vi ett litet kalas ute hos mina före detta svärföräldrar för honom och då passade jag på att testa det på folket där .

det blev långt över förväntan godkänt av alla där , så resultatet har altså blivit minst sagt bra .
1 liter sötades med ca 6-8 gram direkt i buteljen , det var lite för torrt för min smak .
resten ( ca 30 - 31 liter ) står fortfarande i dunk , men det kommer nog att flaskas inom de närmsta månaderna .

tårtan börjar dekoreras , själva "klumpen" gjordes 1 dygn tidigare och har stått i kylen och saftat till sig , nu har majonäsen smetats på runtomkring .
samt att ägg kvartar och tomat klyftor kommit på

Bild



nu är tårtan färdig

Bild



jaha då har flaskan åxå kommit fram ur kylen

Bild



resten är bara för att reta era smaklökar :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

jaha då var halva tårtan uppäten , 7,5 kg smörgåstårta blev för mycket för 7 personer :lol:
men 1 liter vin gick ner fast det bara var 4 som drack
vad drar man för slutsats av det ??
var vinet bättre än tårtan kanske ??

betyget av de som testade vinet var bara positivt trots att det precis klarnat och kom i flaska bara några timmar innan det testades .
så om det får stå några månader till och bulklagras innan det får 6 mån i källaren på butelj så är det troligen ett toppenvin till nästa sommar .

så jag får väl krypa till korset och erkänna att det går att göra bra viner med kemikalier och på relativt kort tid :oops:

men jag måste faktiskt erkänna att jag har inte smakat det än :lol:



.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

jaha då har man smakat några glas själv åxå , och jag måste erkänna att det är riktigt bra .
fast jag "spädde" det med äppeljuice , det finns inte en chans att känna att det är åppeljuice med i det här vinet .
riktigt fylligt och gott faktiskt , med en svag nyans av ek som inte är påträngande utan aldeles lagom för ett lättdrucket "pratvin" .

tror inte att jag delar den här i 3 som jag tänkte , det får bulk lagras ytterligare 2 mån och sen buteljeras .
det blev helt enkelt för bra för att inte sparas som det är .
dock är minus 5 öx grader för surt för mig , tror nog att det ska sötas till ca 1 öx grad för att passa mig .
det som dracks i går höll nog ca minus 2 öx grader , men det är fortfarande för surt för mig .
men nu har jag testat så pass att det är bäst att jag går och lägger mig innan jag får för mig att testa några glas till :lol:
men det är ju fredag , så man vet ju aldrig :oops:

ska försöka att komma ihåg att uppdatera er med lite mer info så fort det händer något nytt med det här vinet

men så här långt så verkar det rejält lovande , eventuellt skulle man kunnat ha haft ytterligare ca 5-10 gram ek med från början .
det skulle ju gå att ha i 10 gram till nu medans det bulklagras men det struntar jag i .

kanske ekar mer på nästa sats om jag får tag i en till av samma sort
den här kan helt enkelt bara varmt rekomenderas

skulle någon vilja testa det så skicka mig en av postens gröna vadderade påsar med en tom 33 cl petflaska i där ni skrivit på eran adress på den gröna påsen och lägg det i ett stort vanligt kuvert och skicka det till mig .
adressen får ni om ni skickar ett pm till mig .
det vore trevligt att få höra vad lite mer folk tycker om det här vinet
men som motprestation vill jag att ni skriver ett litet inlägg här i tråden och berättar vad ni har för åsikt om vinet
men en ärlig åsikt , vill inte ha en massa goda omdömen om ni verkligen inte tycker det .

det ska bli verkligen intressant att få jämföra det här vinet om 3 år med det "vita" som jag gör helt på svenska råvaror
båda föddes ju ungefär samtidigt
joli
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: tor jul 28, 2011 15:32
Ort: NV Skåne

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av joli »

Var inte allt för säker på att detta vinet blir bättre av lagring, förutsättningarna skiljer sig lite åt. Det är inte heller alla viner som får bättre smak av lagring, se Monopolets rekommendationer om att "bör drickas nu".
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

det bör väl ändå inte bli sämre av en kort lagring till nästa sommar eller så hoppas jag .
men men men , den som lever får se :lol:
det är nisstagen man lär sig av , och jag har gjort många men är inte fullärd än :oops:
ett par månader till kommer det i alla fall att stå innan det kommer i flaska
sen kommer det väl att gå åt någon flaska med jämna mellanrum
så tanken är definitivt inte att långlagra det .
helt rätt det där med att alla viner inte vinner nått på att lagras
men det här är ju med nöd och näppe färdigt än , så ett litet plus hoppas jag på med några månaders mognad först i bulk och sen i flaska .
men utgången är definitivt inte säker , det här är ju bara ett litet experiment så det visar sig väl hur det går .
joli
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: tor jul 28, 2011 15:32
Ort: NV Skåne

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av joli »

Har man gjort ett fylligt vin med hög alkoholprocent och starkare (sötare?!) smak ska man ju självklart lagra det lång tid.
I tunnare/renare viner finns det väl inte så många aromer att smälta samman så varför dra ut på tiden?
Man gör ju faktiskt vin för att dricka det :lol:
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

jo visst , men eftersom jag inte har någon som helst arfarenhet av vita satser eller vad man nu ska kalla den här mixen så tänker jag testa mig fram
sen får väl framtiden utvisa när det är på topp .

eftersom det till viss del består av köpe äppeluice ( ca 1/3 ) och att ett rent äppelvin gjort på köpejuice mognar och förändrar sig markant under de första 2 åren så tror jag att det här åxå har potential att utvecklas med lite lagring .
därmed inte sagt att det ska långlagras , efter 2 månaders bulklagring och saäg 4 mån på flaska så kanske det är på topp .
jag har ingen aning , men tänker ta reda på vad som är bra för det här vinet
sen gör ju ekningen att jag åxå misstänker att det kommer att runda till sig lite grann efter kanske 6 mån totalt .
det är ju bara ett test för att lära sig
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av Bozo »

Kräftstjärtar och kaviar, fint ska det va :yes: såg riktigt god ut. Kul att vinet blev/blir bra. Jag har använt honung för att söta upp vita viner, tycker att det passar bra ihop.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

350 gram räkor och 350 gram kräftstjärtar som dekoration , 2 burkar av varje :lol:
räkorna först och kräftstjärtarna sen , därför ser man bara ktäftstjätarna
gott skit är det
grabben var ju i sydafrika när han fyllde 25 så därför fick det bli så här när han kom hem istället

kanske ska testa med honung , man kan ju dela satsen
eller börja ned att testa en liter av varje är ju en bra ide'
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

kunde inte sova så nu har 2 st 33 cl petflaskor preparerats för framtida provsmakning
den ena med 8 gram honung och den andra med 6 gram socker
så om en vecka eller nått ska dom testas

Bild

Bild

Bild
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

den med honungen verkar ha blivit lite disig
vet inte än dock om det är ett bestående fenomen eller inte
men honung innehåller ju 20 - 25 % som är nått annat än socker
skulle gissa på en del frömjöl som kanske har svårt att sjunka till botten
det får framtiden utvisa
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

nu står dom i alla fall i kylen , får stå där några veckor tills dom ska provsmakas så får vi se om honungsflaskan klarnar nått eller inte .
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

den med honung börjar klarna lite grann och det bildas en pytteliten bottensats
så om det ska sötas med honung får man räkna med någon veckas klarning i kylskåp efter sötning och ytterligare en omhävning före flaskningen .
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

hör och häpna , men det har faktiskt bildats en liten bottesats i båda flaskorna
faktiskt mest synligt i den som sötades med socker
men honungs flaskan har inte klarnat nått märkbart än, om den nu någonsin gör det
det får framtiden utvisa

Bild

Bild



.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: FALCON CREST GOLDEN WHITE WINE

Inlägg av dan610324 »

år det ingen som upplevt något liknande fenomen ??
altså att rent socker bildar en mörk bottensats , även om det är en liten sådan .
jag har ju aldrig letat efter nått sånt tidigare, så risken är väl stot att jag haft det i andra uppsötade viner utan att märka det
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster