Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Recensioner av vinsatser och tillbehör.

Tror du att det finns en marknad för högkvalitet vinsatser i Sverige?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Antman
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 28, 2012 17:52
Ort: Karlskrona

Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av Antman »

Hej på er
Jag undrar om jag kan få bolla en idé med er här på forumet. Passar på att tacka för all den hjälp jag fått här över åren :D
Jag har gjort eget vin nu i ett par år och prövat de flesta på marknaden, både från storköp och specialbutiker. Vissa är helt ok, andra rätt dåliga. Jag har nu möjlighet att importera vinsatser från Kanada av mycket hög kvalitet - deras billigast vinsatser börjar där vi har vår högsta nivå idag! Deras vinsatser vinner guldmedaljer varje år i tävlingen för amatör vinmakare världen över (och att satsviner överhuvudtaget kan konkurrera är ganska otroligt!). Detta innebär ju att priset också är dyrare (kanske mellan 400 och 1000) men utslaget per flaska så skulle det ändå inte bli mer än högst 40 kr för deras högsta kvalitet - och det motsvarar vinflaskor från systemet på flera hundra kr styck! Alla olika kvalitetsviner kan man få som vinsats, från alla världens hörn. Och de flesta finns att få i åtta olika kvalitets- och prisklasser. Jag håller på att ta reda på allt kring importen och kostnad för frakt just nu men vill ställa frågan här: Tror ni att det finns en marknad för vinsatser av högsta kvalitet i Sverige? Detta innebär ju då också att priserna är högre än vad vi är vana vid...

Jag tackar på förhand för all input här i forumet! Om ni tror på det så kanske vi snart har en helt annan klass av vinsatser att tillgå!

Bästa hälsningar
Antman
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av Weinkeller »

Jag har själv varit inne på att beställa hem några sådana men fraktkostnaden blir ju rätt så dyr eftersom det inte var frågan om koncentrat utan ren druvjuice.

Är bara råvaran av god kvalité så har man all chans att lyckats med ett suveränt vin om man sköter jäsningen och lagringen på erforderligt sätt.

Vilka produkter är det du funderar på?
/Weinkeller
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av dan610324 »

låter intressant , men var kommer grejerna ifrån ursprungligen ??
risken finns ju att det är druvsaft från europa som skickas med båt i enkubiks plasttankar eller liknande till kanada och att dom plockar ihop satserna där .
om så är fallet måste det ju bli bra mycket billigare att importera juicen direkt hit till sverige .
inga onödigt dyra frakter och inga påslag alls för tull eller moms eftersom vi pratar om handel inom eu .
är det europeisk druvjuice och det petas på först kanadensisk tull och moms när den kommer dit inkl frakten dit , och sen frakten till sverige och svensk tull och moms då blir det riktigt dyrt .
lite näring , pectolase och jäst plockar man väl smidigt ihop här hemma om man nu skulle börja importera högkvalitativ druvjuice från italien , spanien och frankrike .
problemet jag kan se i så fall är ju hur man ska förhindra spontan självjäsning av juicen när den inte är koncentrerad
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av Weinkeller »

Jag tror det handlar om tankbilsvolymer och pastöriserad druvjuice och tillverkning av kitten i fabrik. Juicen är något koncentrerad men ej genom att koka ner den. Tror de finaste satserna är på 16l och ger ca 23l vin. Men trådskaparen har nog mer hårda fakta i denna fråga.
/Weinkeller
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av dan610324 »

vakum är väl den gängse metoden för att avlägsna vatten i dag ur produkter
men om den är pastöriserad så har du ju fått en relativt stor smakförändring på juicen redan som inte gynnar kvaliten på vinet .
givetvis är det stora volymer , men det går ju i 30 enkubiks tankar i en 6 m container .
men räcker det att reducera från 23 till 16 för att få bort risken för jäsning ??
för om du pastöriserar så har du enligt min mening gjort större skada än nytta
ett synnerligen intressant projekt mewn kolla alla möjligheter noggrant
jag tror nog att det går att köpa in råvarorna fan så mycket billigare här på hemmaplan än i kanada
Antman
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 28, 2012 17:52
Ort: Karlskrona

Lite mer info

Inlägg av Antman »

Det är precis som Weinkeller säger, men den bästa har t.o.m. 18 liter koncentrerad och pastöriserad druvjuice. Sen blir det färre liter för varje nivå men bara den billigaste har tillsatt socker. Pastöriseringen kan man inte undgå säger dom, för transporten och hållbarheten. De mest spännande har inte bara rätt typ av ekspån med i kittet utan även torkade druvskal och bitar av stjälkarna för extra tannin - och då alltid från den rätta druvan för vinet! De av lägst kvalitet har över 6 liter, dvs mer än de svenska på 8 kg. Men då är de precis som här på koncentrat med tillsatt socker för optimal jäsning.

Skulle jag bara vilja göra detta för att skapa eget vin så skulle jag helt klart köpa in druvjuice från Europa, eller odla själv. Nu tänker jag lite längre och funderar på att som agent introducera detta bolags varor här i Sverige. Tänkte att detta måste ju vara det bästa stället för att få ett ärligt och kunnigt svar om chanserna för det att lyckas. Jag tycker att vi behöver vinsatser av lite bättre kvalitet och jag skulle vara villig att betala för det. Frågan är väl om det finns fler som jag...
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av dan610324 »

vore det då inte bättre att starta någon form av joint venture
en filial eller liknande här som sköts av dig
köra hit allt från kanada förutom juicen , utan ta den direkt från respektive europeisk leverantör för att slippa onödiga idiotutgifter som 2 momser , 2 tullavgifter och 2 frakter mellan europa och kanada
jag är ganska säker på att en sån åtgärd nästintill skulle kunna halvera ett försäljningspris här i sverige , eller åtminstone kapa 1/3 .
även om det är extremkvalitet så kommer ett pris på uppemot 1000 kr verkligen att avskräcka folk , visst kommer det att säljas någon men det blir inga volymer
kunde du hamna på låt säga 750 för den värsta satsen så skulle det kunna bli en hit som slog ut de där 8,5 kilos satserna pga att prisskillnaden inte blir så brutalstor men kvalitetsskillnaden fortfarande är brutal
Antman
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 28, 2012 17:52
Ort: Karlskrona

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av Antman »

Du har helt rätt - Jag har nu fått in prisuppgifter som säger mig att det inte är genomförbart att tulla och frakta fram och tillbaka över Atlanten. Jag kan aldrig kunna lägga den kostnaden på en redan hög anskaffningskostnad. Får inleda en ny diskussion med dem i Kanada: Vill dom till den Europeiska marknaden så kanske vi kunde göra det tillsammans här på nåt sätt...
Tack för er feedback!
Antman
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 28, 2012 17:52
Ort: Karlskrona

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av Antman »

Fortsätt gärna att rösta!
stenull
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: sön aug 24, 2008 15:43

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av stenull »

Intressant!
Tar en :beer: och följer utvecklingen..
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av dan610324 »

hur har det gått ??
hänt något eller ??
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Kanadensiska högkvalitet vinsatser

Inlägg av dan610324 »

han var tydligen bara in här och vände
Nimo
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 04, 2013 13:09
Ort: Huddinge

Ny öppnad site

Inlägg av Nimo »

Hej,
Såg att det var mycket intresse kring Kanadensiska vinkit.
Vi har börjat importera dom och nu hittar ni sådana på www.nkm-selection.com
Senast redigerad av Nimo, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster