Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sveriges bästa vinsats

Recensioner av vinsatser och tillbehör.

Vilken är den bästa vinsatsen

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Galli
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tor apr 22, 2010 21:19

Sveriges bästa vinsats

Inlägg av Galli »

Svårt att säga vilken som är bäst men kul att se vilken som får flest röster.

Säg gärna vilken ni gillar bäst.

:D
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Sveriges bästa vinsats

Inlägg av Perry »

Röstade på "Rulles Vit"

Obs. ironisk :P

BrännVIN fans ju inte på listan :?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Sveriges bästa vinsats

Inlägg av Blådåren »

Går kanske under "nån annan" :lol: :lol:
Sprit löser mycket, men inte problem..
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Sveriges bästa vinsats

Inlägg av Perry »

Jävlar (smiskar mej själv)

Såg inte det :evil:

Fan, man blir blind av hembränt.... skit :shock:
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Sveriges bästa vinsats

Inlägg av Brack »

Vet att det är länge sen denna tråd startades men jag blev lite irriterad/sur eller nått när 9 av 20 har valt "Någon annan" men Ingen av dem har postat om Vilken deras favorit är.
Vilka är eran favorit och varför?
Jag har bara testat en så kan inte uttrycka mig alls om vilken som är Sveriges bästa.
Men den jag testat är "Ekens Chateau röd" och är helt klart nöjd, även om jag gjorde den lite sötare som ett dessertvin. Den är mycket billig (ca 120kr på pgw) och enkel och även smakar gott, dock har den en stark smak av äpplen då koncentratet är på Druvor, Äpplen, och Fläderbär.
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Sveriges bästa vinsats

Inlägg av pettak »

Italian Amarone (Selection International) är helt klar min favorit. Svindyr men är helt klart värt priset. Har köpt flera billigare vinsatser från den lokala "Partaj butiken" och har på nått sätt misslyckats med alla 3 då dessa smaka skit/jäst/dålig saft när det var "färdigt".
Men den här satsen från humle.se smakade grymt redan vid flaskning, kan säga nu efter 2mån på flaska att den här kan utan problem mäta sig med de dyra Amaronevinerna från bolaget om man låter den lagras.

Så tycker man att det är okey att "slänga ut" ca 1200kr på en vinsats så köp den här, så fort plats finnes kommer jag köpa en till utan att tveka.

http://shop.humle.se/vin/vinsatser/rott ... ernational
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Sveriges bästa vinsats

Inlägg av latmasken »

1200 spänn för 25 liter vin blir ju 36 spänn flaskan, är det verkligen värt jobbet?

Vinet ska jäsas och tappas om, flaskor ska diskar, det ska flasktappas och korkas.
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Sveriges bästa vinsats

Inlägg av pettak »

latmasken skrev:1200 spänn för 25 liter vin blir ju 36 spänn flaskan, är det verkligen värt jobbet?

Vinet ska jäsas och tappas om, flaskor ska diskar, det ska flasktappas och korkas.
I min mun ABSOLUT!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Sveriges bästa vinsats

Inlägg av Knox »

det beror nog på vad man vill åt
1) Bara bli full, rulles 7dagars med 1liter koncentrat
2) få ett hyffsat vin för en billig peng satser för runt 200kr
3) Få ett ganska bra vin 5-600kr
4) få ett vin som är likvärdigt med dyrare viner 700kr+
Sedan så handlar det som så mycket annat om nörderi, man vill alltid ha det lite bättre, lite godare, lite strävare, lite mindre syra, mer humle eller va fan som helst ;) om du nöjer dig med ett vin för 10-20kr flarran så är det ingen som ser ner på dig för det men man får bättre vin ju mindre koncentrerad musten är, ett vin med 18l must är garanterat bättre än ett med 5kg must (som dessutom kanske är chaptaliserat) från samma druva. Jag är sugen på att testa ett sånt amarone kitt och side by sida den med en flaska Capitel de'Roari
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Sveriges bästa vinsats

Inlägg av latmasken »

pettak skrev:
latmasken skrev:1200 spänn för 25 liter vin blir ju 36 spänn flaskan, är det verkligen värt jobbet?

Vinet ska jäsas och tappas om, flaskor ska diskar, det ska flasktappas och korkas.
I min mun ABSOLUT!
Jämfört med att köpa vin för 50 spänn flaskan?


Det är alltså det jag menar, varför meka med att tillverka eget vin för 40 spänn flaskan när man kan köpa vin för 50 spänn flaskan?

Systembolaget har nåt dussin flaskor rödvin som kostar under 50-lappen (nåt dussin till om man går upp till 55). Tittar man på bag in box så hittar man även där en stor mängd 3-litersboxar som kostar under 150 spänn (det motsvarar ju 38 spänn för 75 cl).
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Sveriges bästa vinsats

Inlägg av renkku »

Alla är väl inte bara ute efter att spara pengar, utom en del vill väl testa på om man med hjälp av råvarorna (druvor/druvsaft) kan göra lika bra viner som vad de kommersiella vingårdarna säljer för dyra pengar. Om man vill göra ett vin som är lika bra som en flaska som kostar över 100 kr på systemet kan man ju inte riktigt använda sig av en rulles 7-dagars sats.

Sedan kan man ju tänka sig att vin på till exempel vinbär kan bli precis lika bra som dyra druvviner, men de har ju förstås inte en smak i så att säga "samma kategori".

Ursäkta för OT, den bästa vinsatsen jag själv gjort borde vara Doc's Syrah/Cabernet, har dock länge varit sugen på att testa någon dyrare för att se vad man kan åstadkomma.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Sveriges bästa vinsats

Inlägg av latmasken »

Men om man köper en vinsats så har man ju överlåtit stora delar av jobbet åt vingården. Det är ju odlandet av druvorna och urvalet av druvor som ofta är den stora hemligheten med bra viner.

Mer intressant vore ju då att kombinera must från olika vinsatser för att få fram något som blir bättre än de enskilda vinsatserna för sig. DÅ har man gjort vinet själv så att säga:)

Men sen är ju frågan också hur konsekventa vinsatserna är, är de lika från år till år eller varierar de med skörden?
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst