Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbärsvin

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
fisen
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: fre jul 11, 2003 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av fisen »

Var ute med flickvännen häromdagen o plockade blåbär för hon skulle baka blåbärspaj. Sen senare på kvällen snubblade jag över en text om blåbärs vin..

"När bären var riktigt mogna hälldes cirka en kaffekopp på literflaska vatten tillsattes och buteljen tillslöts. Den ställdes därefter i solljusel på fönsterkarmen. De som garderade sig för många trevliga bjudningar laddade upp med hela batterier i bästa solfönstret. När bären berövats all saft blev de lätta och klumpade ihop sig vid flaskhalsen. tills var det tid att sila och tappa om brygden.



I samband därmed tillsattes cirka en kaffekopp socker och flaskorna ställdes på svalare plats för att eftermogna. De vändes nån gån~ emellanåt för att sockret skulle blandas väl."

Såå... nybörjare som aldrig förr sprang jag ut i skogen och trotsade tappert alla myggbett o annat kryp o djävulsskap.. Och plockade mej ~0,25liter.. Som jag la i en 2liters cola flaska.. och fylde på med vatten.. Nu står den här jämte mej i datarummet med en bomullstuss i flasköppningen.. Om några dagar ska jag väl tappa om den o fylla på lite socker...

Vad tror ni som vet, blir det någon alkohol i skiten eller blir det saft??
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

hmm

Inlägg av Sneaky »

hmm, jag läste ,nånstans att just blåbär, inehöll, nån form av naturligt desificerings- medel, så jag tror inte det går att vildjästa, så som du har gjort pröva med att köpa hem lite vinjäst, eller så kan du försöka med lite bakjäst om du har bråttom.
I'm over it
You see I'm falling in the vast abyss
Clouded by memories of the past
At last, I see

Disturbed- forsaken(refr?ngen)
Användarvisningsbild
fisen
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: fre jul 11, 2003 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av fisen »

Tänkte testa precis som jag gjort, just för att se om det fungerar.. läste nämligen att det var så man gjorde :P

Jag har läst att blåbär innehåller saker som är bra för magen.. Så om det slår väl ut och jag tar mej i kragen o bygger en potstill så kanske jag kan bli både full o nyttig på samma gång med mitt blåbärsbrännvin :P
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av Sneaky »

om du nu ska bränna så kan du ju börja med en plastbrännare, det är vad dom flesta nya börjar med här på forumet,den ger fin, ren sprit,är lätt att tillverka, behöver ingen tillsyn, och kostar bara 500!
om du nu behöver bränna alls, jag själv har ingen brännare alls, har iofs fundrat på saken, men än så länge nöjer jag mig med att köpa av kompisar.
I'm over it
You see I'm falling in the vast abyss
Clouded by memories of the past
At last, I see

Disturbed- forsaken(refr?ngen)
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Blåbärsvin

Inlägg av Procenten »

Jag tror att han tänkte destillera blåbärsvinet. Då måste det bli en "pottstill" plastbrännaren tar inte med någon smak.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Blåbärsvin

Inlägg av Farbror_Plast »

känner man för det går det att använda en plastbrännare också fast med hög temperatur i så fall.
Användarvisningsbild
fisen
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: fre jul 11, 2003 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av fisen »

Ja, tanken var väl att jag skulle destillera blåbärsvinet isf..
Det blir en kolonnapparat.. Tänkte ha en mejerikoppling av något slag vid "roten" av kolonnen så den bara är att skruva av o byta om man nu känner för det...
Användarvisningsbild
fisen
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: fre jul 11, 2003 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av fisen »

Uhm.. nu har det stått ett tag, jag har filtrerat bort blåbären o tillsatt socker.. Det verkar som om det jäser lite smått, det är ingen storm i flaskan men skruvar jag på korken o skakar så blir det iaf lite kolsyra. Hur som helst så hoppas jag att det kommer igång ordentligt snart.

Ochslesaken stod på 45 eller nåt sånt där när jag kollade.. ska se ifall den rör på sej under natten. Om jag räknat rätt så borde jag hamna runt 5% när jag är klar. Om den jäser klart vid noll... 45/8 ~ 5,6% Funderar på om jag ska hälla i lite mer socker så jag hamnar på tio iaf.. vad tror ni om det?? Är det bara o hälla på så oschlevikten står på 80 ??
Användarvisningsbild
Malte
Föredetta moderator
Inlägg: 229
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Blåbärsvin

Inlägg av Malte »

vad roligt blåbärsvin..

Ahhh!!
Min första alkoholhaltiga hembryggd.
När jag var liten lärde min mormor mig hur man skulle göra. Har nu tyvär glömt receptet. men de minnen jag har var att man skulle göra det riktigt sött nästan som saft då blev det en riktig höjdare.
Som jag minns det skulle man låta blåbären stå i vatten i 3 veckor sedan filtrerade man bort bären och hällde på socker.
Tror jag andvände ca 3 dl socker / liter. Det motsvarar väl ungefär vad en 8 kg turbojäst klarar att jäsa ut.
Men det är inte meningen utan det ska vara en rejäl eftersötma (tycker jag). Men ska du destillera så är det ingen hitt att ha mycket socker kvar i vinet. Då kan du råka bränna fast sockret i kärlet och elpatronen.

Fan jag sprängde några flaskor som jag plaserat på taket för jäsning. städa..:D !)
Nemo fere saltat sobrius, nisi forte insanit:
(N?stan ingen dansar nykter, s?vida han inte h?ndelsevis ?r galen)
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av Sneaky »

hur vart det?
I'm over it
You see I'm falling in the vast abyss
Clouded by memories of the past
At last, I see

Disturbed- forsaken(refr?ngen)
Användarvisningsbild
winmine
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jul 30, 2003 2:00
Ort: Bor
Kontakt:

Blåbärsvin

Inlägg av winmine »

Jag har blivit klar med min sats blåbärsvin, det blev rätt gott, men det är inte helt renat ännu, ska filtrera lite till. Jag slängde i en näve russin också, och det hela slutade på 14%

Jag har varit ute och plockat mer blåbär idag, jag ska göra en 5 liters sats på det "riktiga" sättet, med vinsvavla och riktiga mätningar, får se om det blir ännu bättre resultat denna gång.

/winmine
Användarvisningsbild
Ragnar
Bryggmästare
Inlägg: 268
Blev medlem: ons jul 16, 2003 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av Ragnar »

Den här tråden började med "fönstervin" som min mormor lärde mig när jag var liten ca 10 år ( min bror drack upp den i tron att det var saft :( )
Till saken....
Det är dom där gamla och enkla recepten som vi får från vår mor och far-förärldrar som vi ska ta hand om!!!!!!!
Och varför då??
Med den kunskap vi har i dag så ska vi se till att förvalta våra "förfäders" kunskap och sedan överföra det till vi vet i dag om jäsnig och jästkulturer.
För det är ju klart!! Använd gårdagens kunnande med dagens vetenskap...
Snacka om att använda det bästa av två världar... :wink:
"Det ordnar sig med blommor bara kärringen dör."
Användarvisningsbild
s
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: sön jul 10, 2005 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av s »

Hmm, kanske är dumt att dra igång en sån här gammal tråd igen. Men jag tyckte det var bättre än att skapa en ny.

Det är nämligen så att jag fick höra ett gammalt recept som min gammelmormor använt sig av. Det gick ut på att man la blåbären i en flaska med vatten. Sen la man i en sockerbit om dagen. Vet dock inte hur länge man skulle hålla på.

Men frågan är, kommer det verkligen att jäsa så att det kommer upp i nån alkoholhalt eller ska jag slå i lite vinjäst för att få lite krut i det ?
Användarvisningsbild
jolon
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jul 24, 2005 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av jolon »

Hmm, det där låter som ett recept på svartavinbär jag har,, 2L bär 2L vatten i en fem litersdunk och 3 eller 5 snabbsocker bitar om dan i en månad låt stå en månad till och tappa om. Det här var mitt första försök med vin för 17 år sen men jag testade det på folk som är inbitna i hobbyn och det fick tummen upp,,(kan ju vara för att jag var femton) ;)
Användarvisningsbild
s
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: sön jul 10, 2005 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av s »

Blev det nån alkohol i då ?

Känns ju mest som det blir saft just nu. Händer det inget på en vecka så slår jag nog i jäst i det och gör en vanlig vinsats av det.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster