Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbärsvin

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
jolon
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jul 24, 2005 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av jolon »

s skrev:Blev det nån alkohol i då ?

Känns ju mest som det blir saft just nu. Händer det inget på en vecka så slår jag nog i jäst i det och gör en vanlig vinsats av det.
min sparkade iväg till runt 15% visst kan ha gjort fel med mätningen men full blev man!
Ska testa det receptet nu igen så fort vinbären är klara, omogna bär kvaddar tydligen allting. men ge mig några månader så ska jag se hur det går.
Användarvisningsbild
s
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: sön jul 10, 2005 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av s »

jolon skrev: min sparkade iväg till runt 15% visst kan ha gjort fel med mätningen men full blev man!
Ska testa det receptet nu igen så fort vinbären är klara, omogna bär kvaddar tydligen allting. men ge mig några månader så ska jag se hur det går.
Å fan, får se hur det går med mitt då ... bubblar faktiskt lite i det nu.
Användarvisningsbild
jolon
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jul 24, 2005 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av jolon »

Bra! men jag körde på vinbär kan vara en skillnad där men efter lite efterforskning (frågade mamma:) ) så verkar det som att du har gett dig på en variant av norrländsk "blåbärsdricka" (jo ja pratar med min mor) enligt henne så ligger lite grand av iden i en ganska långsam jäs process.
Användarvisningsbild
s
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: sön jul 10, 2005 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av s »

Gör nog så att jag gör en "långsam" variant med socker och blåbär i en PET - flaska och en "snabb" med tillsatt jäst i en dunk så får vi se vad som blir gott

Verkar finnas väldigt mycket blåbär i år ...


EDIT: vad länge är en lång jäsprocess föresten? Jag funderar mest på hur länge man ska ha i den dagliga sockerbiten. Det får ju inte bli för sött.

17 gram socker ger en % i en liter. Flaskan är på 1,5 liter, alltså 25,5 gram per %. Säg att det ska bli 15 %. Det blir 382,5 gram. Vad är en sockerbit på?

EDIT2: ja, minus det i bären också förståss
Användarvisningsbild
jolon
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jul 24, 2005 2:00

Blåbärsvin

Inlägg av jolon »

fan också jag skulle ju väga en idag! Jag satt och funderade på samma sak idag. :)

Och nu senare vet jag att en bit snabbbitsocker väger tre gram.
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

Blåbärsvin

Inlägg av Morty81 »

undrar ett hur mycket ett satans blåbär väger?
var ute och plockade för HAND till en 10 literssats... inte allt för kul 8O
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Blåbärsvin

Inlägg av Lo »

2 liter blåbär = ungefär 1kg
Användarvisningsbild
MrLove
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån aug 16, 2004 2:00
Kontakt:

Blåbärsvin

Inlägg av MrLove »

Morty81 skrev:undrar ett hur mycket ett satans blåbär väger?
var ute och plockade för HAND till en 10 literssats... inte allt för kul 8O
Var ute och hjälpte flickvännen med detsamma för några veckor sedan... oj vilket jobb det var! Ett antal timmar i skogen, och ett antal fästingar att plocka när man kom hem...
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

Blåbärsvin

Inlägg av Morty81 »

ja fästingar slapp jag men jetplansliknande mygg höll på att ha ihjäl mig!
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Blåbärsvin

Inlägg av Arowanna »

Eftersom att denna tråden redan heter ’Blåbärsvin’ så känns det passande att återuppliva den nu, då man kan börja plocka skiten nu. Plockat i ett par dagar nu och måste börja förbereda ett recept till den kommande byrgg- och omtappningsdagen. Just nu har jag bara något kilo, men en timme varje dag med hunden stormande runt omkring sig lär man kunna få ihop en del de kommande veckorna. Kanske till och med lura på någon annan stackare att följa med ut till myggen, knotten och fästingarna!

Nuvarande recept idé, 5l-sats:
2-3l blåbär (ungefär 1.5kg blåbär, skulle jag tro)
250-500g bananer
100-250g russin
Socker upp till ungefär 11%
1-2g Citronsyra
Jästnäring
Pektinlyas
Jäst (är inte säker på vad jag vill ha)

+ Någon äppeljuice tills man når 5 liters markeringen, fyll upp med samma juice. Kanske vatten om man vill bevara mer av blåbärssmaken, men då måste jag nog mata i fler bär. Funderar också på att ha i lite tanniner, men är osäker på måtten och är verkligen ingen vinexpert. Har svårt att döma om det behövs mer eller mindre när man gör musten. Funderar också på att ha i lite brunt socker, då det kan vara intressant att leka med det för en gångs skull.

Alla bär och frukter fryses innan användning. Vad jag förstår ifrån andra recept är att de gärna kör någon syrlig frukt eller bär tillsammans med detta. Jag skulle kunna lunka runt bland grannarna och kolla om man kan sno åt sig lite vinbär eller krusbär, då mina fick någon sjukdom i år. Alla löv är uppätna, men bären finns kvar, tror inte de lär bli goda dock. Får se senare i år.

Man skulle också kunna vänta på att lingonen mognar, men det blåbärsvin som finns på Systemet är en mix av lingon och blåbär och smakar pyton. Och om ni undrar över bananerna är det för att jag skyr tunt vin. Russinen kanske är overkill, men brukar köra russin och banan i de viner jag gjort för att få en "mouth feel" som passar mig.

Kom gärna med åsikter och idéer, är inte någon expert på det här så uppskattar hjälpen!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin

Inlägg av ranald »

Arowanna skrev: 2-3l blåbär (ungefär 1.5kg blåbär, skulle jag tro)
250-500g bananer
100-250g russin
Socker upp till ungefär 11%
1-2g Citronsyra
Jästnäring
Pektinlyas
Jäst (är inte säker på vad jag vill ha)!
Röda vinbär ger en balanserande syra vilket du lär behöva. En mindre mängd (10%) svarta vinbär ger en intressant komplexitet. Om du kan vänta och spara allt i frysen, skulle du kunna plocka aronia också, 10-20%, det ger tanniner och mer kropp.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Blåbärsvin

Inlägg av Arowanna »

ranald skrev:Röda vinbär ger en balanserande syra vilket du lär behöva. En mindre mängd (10%) svarta vinbär ger en intressant komplexitet. Om du kan vänta och spara allt i frysen, skulle du kunna plocka aronia också, 10-20%, det ger tanniner och mer kropp.
Okidoki, då ska vi se vad man kan hitta först. Ska kolla av bland grannarna om någon har en frisk buske med bär som de inte vill ha. Är dock mer osäker på om det finns någon aronia är närområdet, men vinbär i alla dess former brukar man hitta lite överallt, så det ska nog gå att fixa.

Siktar väl på att lägga till runt 200-300 gram röda vinbär, eller vita om det är det man hittar. Cirkus 200 gram svarta vinbär och aroniabär får väl hamna på 400-500 gram. Kan det funka med röda krusbär om inget annat dock? Har en del växter kring sommarstugan och man ska väl dit någon gång i år. Kanske till och med finns nog för att göra ett rosé krusbärsvin!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin

Inlägg av ranald »

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av krusbär i vin.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Blåbärsvin

Inlägg av Mooki »

Tillverkade för si-så-där 10-15 år sen ett trädgårdsvin där alla möjliga frukter & bär nyttjades (äpplen, slånbär, vinbär (röda och svarta), krusbär, säkert lite köpefrukt också).
Krusbärsbusken var en Hinnonmäki röd, och bidrog med kanske 1 liter bär.
Kan inte påstå att det färdiga vinet fick nån tydlig karaktär av något speciellt, för mycket olika antar jag - men det uppskattades iaf av frugan mycket - blev ju Rosé :)
Körde med nån mätare för att beräkna hur mycket socker som skulle tillsättas.
Funderar lite på om äpplen generellt kan vara en bra "bas" även för blåbärsvin?
Kollar man på ICA verkar ju alla krämer/safter etc innehålla merparten äpplen och lite bär/frukt av den sorten man skriver ut med STORA bokstäver på etiketten.
Kanske funkar lika bra vid vintillverkning...
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Blåbärsvin

Inlägg av Arowanna »

Tog en visit till sommarstugan idag och lyckades plocka på mig ungefär ett kilogram röda vinbär och 800 gram svarta vinbär idag, så nu har vi det avklarat i alla fall! Har inte lyckats få tag i någon aronia ännu, tror inte det är någon som har i närområdet i alla fall. Får fråga runt bland vänner om de råkar ha ett träd som jag missat. Är dock skeptisk, växten har en tendens att sticka ut, oerhört vacker om hösten!
Mooki skrev:Tillverkade för si-så-där 10-15 år sen ett trädgårdsvin där alla möjliga frukter & bär nyttjades (äpplen, slånbär, vinbär (röda och svarta), krusbär, säkert lite köpefrukt också).
Krusbärsbusken var en Hinnonmäki röd, och bidrog med kanske 1 liter bär.
Kan inte påstå att det färdiga vinet fick nån tydlig karaktär av något speciellt, för mycket olika antar jag - men det uppskattades iaf av frugan mycket - blev ju Rosé :)
Körde med nån mätare för att beräkna hur mycket socker som skulle tillsättas.
Funderar lite på om äpplen generellt kan vara en bra "bas" även för blåbärsvin?
Kollar man på ICA verkar ju alla krämer/safter etc innehålla merparten äpplen och lite bär/frukt av den sorten man skriver ut med STORA bokstäver på etiketten.
Kanske funkar lika bra vid vintillverkning...
Gjorde ett grönt krusbärsvin förra året, men då man var nybörjare och inte redigt förstod vad man gjorde så blev vinet väldigt blaskigt, så vågar inte säga om krusbär är värt tiden eller ej. Har ett par flaskor liggande i hop om att det kanske blir drickbart med tiden, men tvivlar på det.

Smakade nyligen av krusbären här hemma; de är söta men saknar helt den beska som brukar finnas där. Kort och gott, ganska tråkiga i år, troligen för växten är så gott som död. Alla löv är borta i alla fall. Kan ju plocka dem oavsett och kanske använda dem i den eventuella äppelcidern i år. De stackars krusbär som står på gården är gamla och ger inte mycket frukt, så lär inte kunna göra någon större sats i år heller.

Jag tror helt och hållet på äpple som bas för viner, ger en extra nyans till vinet. Är dock så glad i äppelvin att jag nästa hellre gör äppelvin av det, eller cider.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster