Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Desinficering av korkar

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
MEASKERSSON
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 18, 2005 1:00

Desinficering av korkar

Inlägg av MEASKERSSON »

Hej!,.. En fråga här angående korkar till vinflaskor: Borde man inte kunna desinfisera korkarna i låt oss säga 3 decilter vatten men en påse jässtopp uppblandat i?,.. (i å me att d e svavel i jässtopp) Och borde man egentligen inte desinfisera korkaparaten egentligen också,.. för på min korkapparat så går korken igenom typ som en kona innan den går ner i flaskan,.. ock innan den hamnar i flaskan (korken alltså) så borde den ju ha släpat med sig en hel del skit från själva konan så att säga,.. det är en korkaparat me hävarmar å korken paserar en kona innan för att kunna tryckas ihop,.. går finfint att korka med denna utan att blötlägga korken,.. men man vill ju som sagt desinfisera den på bästa sätt innan,.. hur länge bör den ligga i vattnet med jässtopp i i så fall? kan dock inte va där för länge för då blir den ju porös å så vidare,.. Hade tänkt att lagra vinet en längre tid,..

Mycke tacksam för tips å så vidare!!,..

Tack för ett mycke trevligt forum!!
Användarvisningsbild
idearn
Föredetta moderator
Inlägg: 546
Blev medlem: fre okt 15, 2004 2:00

Desinficering av korkar

Inlägg av idearn »

Jag brukar låta korkarna blöta upp sig (alla korkar ska inte blötas men mina ska det) i en rejäl skvätt av vinet. Så vitt jag vet duger vin bra för att desinficera korken. Jag har i alla fall aldrig haft problem med det...
Användarvisningsbild
dillfest
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tor feb 26, 2004 1:00

Desinficering av korkar

Inlägg av dillfest »

Jag brukar doppa korkarna i lite sprit, det gör också att de lättare glider igenom korkapparaten. Spriten smörjer! :P Att sprit smörjer kork är ju annars en av de roligare aspekterna av bryggning... :D
Användarvisningsbild
idearn
Föredetta moderator
Inlägg: 546
Blev medlem: fre okt 15, 2004 2:00

Desinficering av korkar

Inlägg av idearn »

Jag kanske ska tillägga att vinet som korkarna blöter i får jag hälla i mig efteråt... Det tycker jag är en rolig aspekt på vinmakning :wink:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster