Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bulktillverkning av vin

Utrustning och teknik.
byabryggarn
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 08, 2017 0:02

Bulktillverkning av vin

Inlägg av byabryggarn »

Hej nu är det så att jag av en eller annan anledning planerar att göra 10 vinsatser. Jag har en oanvänd rostfri tunna på 300 liter och jag undrar om man kan använda den. Jag vet att mäsk går att göra i tex en soptunna, men tar vinet åt sig smak av denna tunna, metallsmak, så är den inte ett alternativ. Är det någon som gjort stora mängder vin i ett enda stort kärl skulle jag vara tacksam om du delade med dig av hur du bar dig åt. Imin tanke tänker jag såhär, blanda i allt i en jäshink, så att det blir exakt 21 liter totalmängd, hälla detta i stora tunnan, upprepa och försluta tunnan och sätta jäsrör modell större och egentillverkat. Har inte lust att betala 1000 spänn extra för 10 jäshinkar, hur skulle du göra
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Bulktillverkning av vin

Inlägg av Mrbsod »

Alla större producenter använder sig ju av rostfria kärl, så det är ingen risk att materialet är ett problem.

"Jäsrör" modell större = dra en slang från jäskärlet ner till en hink med vatten. Se till att det sitter fast under vattenytan.

Övrigt ser jag inget problem med att blanda småbatcher i ett stort kärl.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Bulktillverkning av vin

Inlägg av temp_wricko »

Precis så!
Jag hade använt hälften så mycket jäst också för jag tror den är väl tilltagen för att en liten sats ska starta och en stor startar nog ännu enklare.
/Wricko
byabryggarn
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 08, 2017 0:02

Re: Bulktillverkning av vin

Inlägg av byabryggarn »

Okej då vet jag att tunnan funkar, bra. Slipper jag ut med så mycket pengar. Har ni något bra tips på hur manfår ur kolsyran på effektivast sätt eller är det bara köra skaka i 30 litersdunks metoden? Sen till klaeningen, skulle ni klarna små mängder åt gången eller bara hälla ned allt i tunnanoch köra?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Bulktillverkning av vin

Inlägg av Mrbsod »

byabryggarn skrev:Okej då vet jag att tunnan funkar, bra. Slipper jag ut med så mycket pengar. Har ni något bra tips på hur manfår ur kolsyran på effektivast sätt eller är det bara köra skaka i 30 litersdunks metoden? Sen till klaeningen, skulle ni klarna små mängder åt gången eller bara hälla ned allt i tunnanoch köra?
Har sett "propeller" på skruvdragare och vispa runt rejält som metod för att blanda och få ut CO2. Men det gäller ju att det finns marginal i kärlet, så det inte skvimper över när man gör det.

Ser ingen fördel med att klarna små mängder i taget? Men har inga erfarenheter från just storskalig vintillverkning heller, jag brukar oftast låta klarningen ske med hjälp av tid.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster