Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Efterjäsa ett översött vin

Utrustning och teknik.
Emiln95
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 21, 2018 23:48

Efterjäsa ett översött vin

Inlägg av Emiln95 »

Hej,
För en stund sedan gjorde jag mitt första egna vin. När det var färdigjäst tänkte jag lägga i mer socker efteråt för att få ett sött vin. Dock dumma mig som tyckte att ögonmått är bästa måttet hällde i för mycket socker. Jag sparade vinet i ett par dunkar i ca 3-4 månader utan att dricka det då det var alldeles för sött.

Efter denna tiden kom en kompis till mig med den briljanta idén av att jäsa vidare vinet. Detta genom att lägga till mer vatten för att både sänka alkoholen och sockerhalten och sedan jäsa ut en del socker. Jag hade ca 11 liter vin och lade till 2 liter vatten. Vinet jästes med en starkvins jäst som skall ha ett max på 18%. Nu vid 13 liter av vätska mäter jag upp ett ochels värde på +44. Räknar jag ut vad vätskan utan socker bör ha för ochel utifrån alkoholhalt innan till nu blir det ca -29(antagit att vätskan hade 18% alkohol vilket antagligen är mer än det hade). Det ger ett relativt ochel på ca 73 som utifrån min vad jag förstått inte skall vara för mycket för att jästen skall kunna arbeta.

Nu till problemet. Efter att jag lagt till vatten och sedan lagt till mer jäst har jag inte sett någon skillnad på mitt ochelsvärde på vinet under åtta dagar. Är det någon som har någon idé varför?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Efterjäsa ett översött vin

Inlägg av Toffeln »

Hur stoppade du jästen? Fick den jäsa ut eller användes någon form av jässtopp?
Emiln95
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 21, 2018 23:48

Re: Efterjäsa ett översött vin

Inlägg av Emiln95 »

Jag lät det bara jäsa ut.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster