Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flädervin smakar surt. Eftersmak: spya

Utrustning och teknik.
simonw
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 30, 2016 11:33

Flädervin smakar surt. Eftersmak: spya

Inlägg av simonw »

Hej!

Förra årets flädervin bryggt på färska blommor blev så satans gott, och i avsaknad av färska blommor i år gick jag emot både magkänslan och råd om att inte brygga på torkade blommor. Tänkte dessutom att jag vid ett helt okej resultat kunde tillsätta en av föräldrarnas flaskor med hemgjord flädersaft för att piffa upp det lite.

Hursomhelst: Startade 14 december med startvärde +74. Sedan dess har det jäst på som satan (bubbel i jäsröret åtminstone var 10 sekund), och cirka en vecka senare mätte jag cirka 44. Vinet var då väldigt sött, men ändå tillräckligt gott för att jag började våga hoppas på dugligt resultat. Nu tappade jag över i ny jäshink för att sila av frukt och bär och mätte ganska exakt 0 på hydrometern, med andra ord är jag uppe på ca 10% och hade tänkt sluta på 12%. Men vinet smakar peck! Riktigt surt och beskt med en eftersmak som tydligt påminner om smaken man har i munnen sekunderna efter att man legat och kalvat på badrumsgolvet. Min fråga är därför: är det bara att hälla ut och vänta på sommarens skörd, alternativt försöka hitta någon som säljer frysta blommor? Antar att det finns gränser för vad som går att rädda.

Kan problemet ligga i att jag fram tills idag lät citroner ligga kvar i jäshinken?

God jul!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Flädervin smakar surt. Eftersmak: spya

Inlägg av ranald »

Troligen har citronerna bidraget med beska från skalen och syra från fruktköttet... beskan kan bli ok med några års lagring. Syran kan vara svårare att göra åt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster