Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Har svårt bli av med kolsyran

Utrustning och teknik.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Har svårt bli av med kolsyran

Inlägg av stickans »

Köpte senast BelVino Chardonnay, en sats jag aldrig testat förut. Jäsningen funkade bra, men efter det jag haft i jässtopp och tappat om, har jag nu under ett par veckor skakat dunken i pricnip varje varje dag - men fortfarande bildas det ett minsdre skumlager efter varje gång jag skakat dunken. Detta måste väl vara ett tecken på att det fortfarande finns kolsyra kvar.
Det som skiljde med denna sats mot de jag använt tidigare, är att man här inte skulle använda jäsrör, för att detta skulle sättas igen vid jäsningen, så jag har enbart använt en trasa, tätad med ståltråd, som skydd. Kan detta ha inverkat negativt på något sätt? Vad bör jag göra? Påsarna med klarningsmedel ska väl inte tillsättas förrän kolsyran är helt borta.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Har svårt bli av med kolsyran

Inlägg av ranald »

Skum behöver inte betyda att det finns kolsyra i vinet. Du kan ju få skum ett tag om du skakar mjölk i en flaska.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Har svårt bli av med kolsyran

Inlägg av stickans »

ranald skrev:Skum behöver inte betyda att det finns kolsyra i vinet. Du kan ju få skum ett tag om du skakar mjölk i en flaska.
Tack, då vet ranald!
Men hur vet man då när all kolsyra är borta, för det är ju ett krav för att vinet ska bli helt klart, utan grumlighet alltså.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Har svårt bli av med kolsyran

Inlägg av ranald »

Man är säker på att det slutat jäsa (för det är vad som skapar kolsyran), och skakar några gånger. Själv har jag inte det där problemet, för jag låter mina viner klarna under bulklagring i damejanne.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Har svårt bli av med kolsyran

Inlägg av stickans »

ranald skrev:Man är säker på att det slutat jäsa (för det är vad som skapar kolsyran), och skakar några gånger. Själv har jag inte det där problemet, för jag låter mina viner klarna under bulklagring i damejanne.
Tack igen, då vet jag att det inte finns kolsyra kvar - och har säkert inte funnits sedan flera veckor tillbaka. ;)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster