Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Omkorkning av vinflaskor

Utrustning och teknik.
Havana
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 10, 2015 21:42
Utrustning: damejeanne

Omkorkning av vinflaskor

Inlägg av Havana »

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att korka om vinflaskor utan att fördärva livslängden på vinet?

Nu är det ca två veckor sedan jag buteljerade mitt hemmagjorda vin och jag använde mig av koniska korkar som jag tryckte ner för hand. Men tyvärr upptäckte jag för ett par dagar sen att vissa av korkarna inte sluter 100% tätt.

Jag tänkte iaf köpa en korkapparat och nya korkar, och korka om alla flaskor men jag är som sagt lite orolig att det har gått för lång tid och att jag kommer förstöra vinet ifall jag korkar om flaskorna nu?

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Omkorkning av vinflaskor

Inlägg av ranald »

Det finns ingen anledning till oro. Korka om.
Havana
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 10, 2015 21:42
Utrustning: damejeanne

Re: Omkorkning av vinflaskor

Inlägg av Havana »

Kanon då gör jag så!

Tack för svaret :thumbup:
Havana
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 10, 2015 21:42
Utrustning: damejeanne

Re: Omkorkning av vinflaskor

Inlägg av Havana »

Oj vad smidigt det gick med en riktig korkapparat, var ju rena barnleken att korka flaskor nu! 8)

Dock gick inte alla korkar ner helt och hållet, vissa sticker upp kanske 8-10mm men dom är i alla fall helt täta nu.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Omkorkning av vinflaskor

Inlägg av ranald »

Det gör inget att de sticker upp lite, det fungerar ändå.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Omkorkning av vinflaskor

Inlägg av latmasken »

Det brukar bli så att de sticker upp lite om man trycker i dem för långsamt (då hinner de expandera innan de nått ner och det går inte att få ner dem längre utan att de går sönder).

Det ska säga "plopp" när man korkar, inte "gnissel".
Havana
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 10, 2015 21:42
Utrustning: damejeanne

Re: Omkorkning av vinflaskor

Inlägg av Havana »

Ja jag hörde att det ploppade till på dom flaskorna som korken gick hela vägen ner i, men sen verkade som att korkapparaten tappade greppet runt flaskhalsen på några av flaskorna också och då gick inte korken i helt och hållet.

Men huvudsaken är väl att dom är helt täta. Känns onödigt att utsätta vinet för mer syre nu och korka om igen.
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: Omkorkning av vinflaskor

Inlägg av RadarEnt »

Att korkarna sticker upp lite kan bero på att det är aningen för mycket vin i flaskan. Innehållet komprimeras när man trycker ner korken och mottrycket gör att det inte går att trycka ner korken helt.
Å andra sidan är man då säker på att korkarna sluter helt tätt!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster