Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg 2017

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Glögg 2017

Inlägg av sheriffen i ryd »

Dags att ta oskulden!

Tänkte köra:

15 liter svagdricka
6kg socker
3 påsar nejlikor (3x10g)
3 påsar kanelstång (3x12g)
3 påsar kardemummakärnor (3x10g)
2 påsar pomeransskal hela (2x15g)
5cm ingefära
1kg russin

samt EC-1118 jäst.

Någon som har några invändningar eller tips på förändringar?

Mvh Sheriffen
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Re: Glögg 2017

Inlägg av sheriffen i ryd »

Tippade i en påse EC-1118 direkt i hinken utan att förkultivera men den verkar trögstartad, bubblar en gång var 30e sekund ungefär :? Ska jag ta en påse jäst till och göra en förkultur på eller ska jag avvakta ? Tillsätta jästnäring?

Tillsatte jästen för 24 timmar sedan.

mvh
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Glögg 2017

Inlägg av click »

Nu har jag aldrig gjort glögg på svagdricka, men 6kg socker och 1kg russin låter mycket till 15l tycker jag.
Du kommer maxa ut jästen ganska ordentligt, efter som du använder EC-1118 kommer det nog kunna bli uppåt 18% men det kommer ta lång tid och allt socker kommer inte förbrukas, så det blir nog rätt sliskigt, men det kanske är meningen?
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Re: Glögg 2017

Inlägg av sheriffen i ryd »

click skrev:Nu har jag aldrig gjort glögg på svagdricka, men 6kg socker och 1kg russin låter mycket till 15l tycker jag.
Du kommer maxa ut jästen ganska ordentligt, efter som du använder EC-1118 kommer det nog kunna bli uppåt 18% men det kommer ta lång tid och allt socker kommer inte förbrukas, så det blir nog rätt sliskigt, men det kanske är meningen?
GP's originalrecept innehåller 2.5kg socker samt 1kg russin på 5 liter svagdricka så jag tänkte att min skulle bli lite mindre sliskig än det receptet
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Re: Glögg 2017

Inlägg av sheriffen i ryd »

Nu har det gått 20 dagar och jäsningen har avtagit rejält, bubblar typ en gång var 15e minut i vattenlåset. Har kört i 2kg socker i omgångar (totalt 6kg),2.5dl brödsirap och 1kg russin. Mätte oechsle igår och den visade 50 på mätaren.

Kan det verkligen ha blivit färdigjäst så snabbt? Antar att det inte är några 18% i alla fall..
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster