Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vitt vin på egna druvor 2017

Utrustning och teknik.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Vitt vin på egna druvor 2017

Inlägg av cissiny »

Hej goa bryggare! Har inte varit aktiv på flera månader, närmare bestämt sedan jag råkade ut för en datorkrasch. Tyvärr hade jag slarvat med att spara alla bryggdokument. Hårddisken hade rasat ordentligt, ingenting gick att rädda.

Just nu känner jag mig ganska ringrostig, har inte bryggt något sedan januari ungefär.

Nu i år har vi fått väldigt mycket druvor, mestadels gröna men en del röda är det också. Hade mjöldagg i många år men nu är druvstockarna friska, fråga mig inte varför. Vet inte riktigt hur mycket det är, det sitter kvar på stockarna men planen är att plocka och starta jäsning imorgon. Mamma har snöat in sig på pappas gamla metod, enligt henne ska druvorna pressas (pappa brukade trampa med desinficerade fötter), skal och kärnor ska silas bort och sedan ska vatten tillsättas (!!!). Vatten hör inte hemma vid vinbryggning enligt mig. Jag hade helst haft kvar skal och kärnor åtminstone i ett par dagar, vad säger ni? Hade tänkt mosa druvorna med potatisstöt, ett alternativ är ju juicepress annars.

Har olika sorters jäst i kylskåpet, har inte kollat bäst före. Ffa Lalvin 71B och den där Lalvin (EC-1118?) för lite starkare viner. Undrar vad som passar bäst? Har pectolase i kylen också.

Som sagt, är ringrostig men tänker mig denna ordning:
1. Plocka druvor och rensa
2. Mosa i hink alt köra i juicepress
3. Rehydrera jäst, vilken?
4. Ev pectolase, ev sockerlag (helst gjord på äppeljuice, gillar inte vatten), vad tycker ni? Vet ju inget om Oechslevärde.
5. Sätta på jäsning, 15-litersdunk med jäsrör. Allt rengjort med desinfektion, kokt vatten i jäsrör.

Sen gäller det att övertala mamma om att få göra på mitt sätt. "Pappas vin blev ju gott, sött och starkt - 18%..." Fråga mig inte hur dom kunde veta alkoholhalt, 78-åriga mamma är envis på den punkten...
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster