Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flottör eller refraktometer?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Flottör eller refraktometer?

Inlägg av HackKing »

Har alltid använt oechsle-flottör, men ser nu att man får refraktometrar förmånligt från Kina; t.ex. https://www.aliexpress.com/item/Beer-Wort-and-Wine-Refractometer-brewing-refractometer-brix-0-32-and-1-000-1-120-Dual/32811556325.html . Är en så billig nåt att ha? Kompletterar de varandra?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Flottör eller refraktometer?

Inlägg av click »

Jag har en billig refraktometer som är tänkt att mäta alkoholhalt med (för destilering dvs.) Den är kass, mäter väldigt fel tyvärr.
Väldigt smidigt med refraktometer, man kan ju lätt kolla sockerhalten i bär tex. Men jag skulle tro att man får lägga ner lite pengar om man vill ha en man kan lita på.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Flottör eller refraktometer?

Inlägg av latmasken »

Ja, en refraktometer är väldigt smidig för att mäta sockerhalten i bär innan man börjar jäsa. Ska man jäsa fruktmassa kan det vara svårt att få fram tillräckligt mycket saft för att få hydrometern att flyta fritt i mätglaset, men med refraktometern behöver man bara en droppe saft.

När jäsningen kommit igång eller jäst klart fungerar en refraktometer såvitt jag förstått inte alls, där är det hydrometern som gäller.

Kan man verkligen använda den för att mäta alkoholhalt? Den här sidan säger t.ex. att man måste kombinera refraktometer med hydrometer för att räkna fram alkoholhalt:
https://www.bellinghamandstanley.com/ltd/abv_kit.html
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Flottör eller refraktometer?

Inlägg av click »

Nej, det är inte exakt en sån jag har, min är som sagt för att mäta alkoholhalt i sprit. Den har en helt annan kalibrering, men principen är ju densamma. Ville bara berätta om min erfarenhet med billiga refraktometrar :)
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Flottör eller refraktometer?

Inlägg av click »

Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Flottör eller refraktometer?

Inlägg av Häxbryggaren »

Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster