Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjar hjälp sökes

Utrustning och teknik.
Ashlake
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 13, 2017 13:27
Utrustning: daennejeanne

Nybörjar hjälp sökes

Inlägg av Ashlake »

Hej! Jag ska inom några månader göra mitt eget vin från egna druvor.

Jag har därmed några nybörjar frågor.

1. Påverkas Malolaktiska bakterier av vinsvavla?

2. kan jag ta bort vildjäst med hjälp av att koka vindruvorna?

3. vilken sockerhalt ska jag ha för att uppnå 14% alkoholhalt när jag använder jästen RC212?

4. vid första fermenteringen hade jag tänkt försöka hålla en temperatur på 28 grader celsius, är det en bra temperatur?

5. När ska jag tillsätta malolaktiska bakterier? Många säger efter första fermenteringen då sockret är borta, men har hört olika uppgifter.

6. Vad händer om jag blandar mitt pressvin tillsammans med fritt flödande vin? Måste jag separera dem vid pressning?

7. Ska vin tannin, ek spånn, etc läggas till i första fermenteringen eller andra fermenteringen?

8. Kan någon snälla förklara andra fermenteringen till mig efter jag har pressat vinmusten till daennejeannen?

9. hur länge bör en åldring vara för rödvinn, jag vet att det har och göra med mängden tannin?

10. när ska jag klara och lägga i vinsvavlan?

11. Är där några andra prosseccer jag borde känna till såsom "cold proffing"?

12. Ska man cold proffa?


Stort tack till alla som hjälper mig :). Tack till den som ändrade om min tråd från öl till vin. :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjar hjälp sökes

Inlägg av latmasken »

Min motfråga till dig blir: Har du försökt söka efter svar på frågorna själv?

Jag vågar påstå att svaren på åtminstone 4/5 av frågorna finns här i forumet och är lätta att hitta, man känner sig inte direkt motiverad att sitta och skriva långa svar till nån som inte verkar ha försökt hitta informationen själv.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster