Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur ska jag göra med tillsatserna som följde med vinsatsen?

Utrustning och teknik.
alegi
Finjäsare
Inlägg: 72
Blev medlem: ons apr 17, 2013 17:19

Hur ska jag göra med tillsatserna som följde med vinsatsen?

Inlägg av alegi »

Hej

Det är såhär att efter jag hade jäst vinet på 23 liter så fick jag lov att fylla på vinet i två separata better bottles på 11,5 liter vardera för att undkomma för stort utrymme mellan vin och tak.

Men när det sen blir dags att tillsätta klarningsmedel samt tillsatserna som medföljde vinsatsen så blir det svårt. Bör jag föra över hela vinet till en ny better bottle? Om jag t ex beställer en 23 liters istället för använda min 30 liters hink? Eller kan jag på något sätt dela upp tillsatserna samt klarningsmedlet (har en våg som mäter 0,1gram) 50/50 och tillsätta till vardera better bottle?

Osäker som tusan hur jag ska/bör/måste göra.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Hur ska jag göra med tillsatserna som följde med vinsats

Inlägg av HackKing »

En lösning är väl att lösa upp det i en lämplig mängd vin så är det lättare att fördela, istället för att börja väga det.
alegi
Finjäsare
Inlägg: 72
Blev medlem: ons apr 17, 2013 17:19

Re: Hur ska jag göra med tillsatserna som följde med vinsats

Inlägg av alegi »

Ingen dum ide, jag skulle kunna ta från den ena better bottle då den blev lite för full ( vin upp till halsen) och sedan blanda ut allt i det och sedan fördela i båda. Borde det funka bra?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur ska jag göra med tillsatserna som följde med vinsats

Inlägg av latmasken »

Mitt knep när jag ska dela nåt sådär är att inte hälla först hälften i den ena och resten i den andra. För man kan inte vara helt säker på att det är jämnt spritt.

Jag brukar hälla typ en fjärdedel i första, nästa fjärdedel i andra, nästa fjärdedel i första och sista fjärdedelen i den andra.

Och så häller jag inte direkt från kärlet jag blandat i utan via ett decilitermått eller mätglas, så man inte råkar hälla för mycket nån av gångerna.
Hippie
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör maj 20, 2017 12:05
Utrustning: Hink

Re: Hur ska jag göra med tillsatserna som följde med vinsats

Inlägg av Hippie »

Behöver du tillsatserna?

Jag brukar läsa vad tillsatserna innehåller och känna att nån sån sk*t vill inte jag dricka.

Vin klarnar vid lagring, osv, yada yada
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Hur ska jag göra med tillsatserna som följde med vinsats

Inlägg av Bowtecher »

När jag gjorde motsvarande, hällde upp satsen i två kärl så betedde de sig de helt olika. Jag avsåg inte att klarna utan att bulklagra och låta det efterjäsa ut och kolsyra av och klarna av sig självt.
Ena flaskan bubblade långt efter att jag tappat om, den andra slutade ganska omgående, och öchsle varierade med 3-5 mellan kärlen efter en tid.

Så din ena flaska kanske behöver mer jäststopp än den andra beroende på vad som låg skiktat var i originaljäshinken när du överförde blandningen, du kanske fick mer jäst eller socker i endera flaskan.
Men testa och notera noga din process, det är ju en del av charmen att brygga att man lär sig allt eftersom och att det sällan blir lika resultat pga nån liten variation i förfarandet (eller yttre omständigheter) från gång till gång. :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster