Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hoppa över steg eller följa stegen?

Utrustning och teknik.
alegi
Finjäsare
Inlägg: 72
Blev medlem: ons apr 17, 2013 17:19

Hoppa över steg eller följa stegen?

Inlägg av alegi »

Hej,

jag har gjort ett vin på en vinsats och instruktionerna säger följande:

Steg 2:
After 5–7 days draw a sample of the
juice and use your hydrometer and
test jar to check the specific gravity. It
should be 1.010 or less. You must rack
(transfer) the wine into a 23–litre (6
US–gallon) carboy at this time.


Och steg 3 säger:

Before proceeding, clean and
sanitise hydrometer, test jar, wine
thief and spoon. Rinse well.
After 10 days, check your specific
gravity. It should be 0.996 or
less. If it is higher than 0.996 wait
2 days and measure again—
remember, temperatures below
22°–24°C (72°–75°F) will extend
fermentation time.


Problemet för mig är nu att jag tog ett hydro test igår (7 dagar) och den visade kring 0.995-0.996 redan nu. '
Enligt instruktionerna så ska man efter 10 dagar (efter man flyttat till ny jäshink) kolla SG och då bör den vara kring 0.996.

Bör jag hoppa över steg 3 och istället gå över till steg 4?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hoppa över steg eller följa stegen?

Inlägg av ranald »

Tappa om som sista delen av steg 2 säger, och skippa steg 3.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hoppa över steg eller följa stegen?

Inlägg av latmasken »

De flesta instruktioner innehåller i mina ögon alldeles för många omtappningar, egentligen är det väl bara en av omtappningarna som man måste göra: Den i samband med att man tappar på flaska. Övriga omtappningar gör man mest för att man inte ska behöva vänta så mycket på klarning innan den sista.

Jag brukar göra följande omtappningar (beroende på situation):

1. Avsilning av fruktmassa (görs såklart bara när man har använt fruktmassa)
Denna görs ju under fullt pågående jäsning och det finns massor med koldioxid och hårt arbetande jäst som skyddar brygden från infektion efter denna omtappning.
Finessen är ju att få bort fruktmassan eftersom den nu bara är onödig utfyllnad som kommer att krångla till omtappningar och klarning.

2. Omtappning inför jässlut.
Denna gör jag enbart för att få bort det mest av bottensatsen.
Den gör alltså när jäsningen börjar avstanna, men innan den slutat helt. Jag försöker helt enkelt se om det har bildats ett par centimeter bottensats.
Finessen med att göra denna är alltså att jag t.ex. kan skaka kärlet utan att röra upp en massa bottensats och samtidigt så finns det lite pågående jäsning kvar smo kommer skydda brygden efter omtappningen.

Jag brukar sen tappa upp bottensatsen (i alla fall det som "rinner") på stora (2-liters) glasburkar eller 3-liters svagdrickaflaska jag har, för att låta den skikta sig så man kan tappa av lite till av vinet från den. Det vinet brukar jag dock inte hälla tillbaka i brygden utan det använder jag för provsmakning och för att testa om det behöver göras smakjustering.

3. Omtappning efter bulklagring (d.v.s. normalt i samband med flasktappning).
Denna görs främst för att inte få med bottensats i flaskorna och det är den här som är den enda som måste göras. De tidigare är bara gjorda för att denna ska vara enklare att göra. Eftersom den görs när vinet har slutat jäsa så finns det ingen jäst eller koldioxid som hindrar infektioner, så nu är det väldigt noga med hygienen (desinficerade flaskor och redskap, minimera kontakten med luften och att flaskorna fylls ordentligt och förseglas (korkas) snabbt).

Jag gör sällan nåt som behöver kolsyrejäsas på flaska, om man gör det så brukar flasktappningen bli lite annorlunda är 3:an ovan.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster