Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Behöver snabb hjälp ang. vinkorkar!

Utrustning och teknik.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Behöver snabb hjälp ang. vinkorkar!

Inlägg av Ankila »

Hej.
Jag har köpt La Mancha vinkork, 24*38 mm. Det står på förpackningen att de Inte ska värmas i vatten. Men, det är ju omöjligt att få i dem. Jag har en vanlig tvåarmad korkmaskin. Ett sök på nätet visade att det jag har i mina förpackningar inte ser ut att vara felvara..
Skar itu korken och en vanlig kork, de ser helt lika ut.
O nu hade jag tänkt flaska ett större gäng... Helt vanliga vinflaskor.
Någon som vet råd?? Har jag köpt för stora?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Behöver snabb hjälp ang. vinkorkar!

Inlägg av Toffeln »

Du kanske skulle haft 22×38 istället då.
Att du inte ska koka dem beror nog på att de är behandlade med paraffin eller liknande för att underlätta korkning och täppa till håligheter.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Behöver snabb hjälp ang. vinkorkar!

Inlägg av Ankila »

Tack för svar.. Då är det alltså inte fel på korkarna. Får se vad vi kan finna i lådor och skåp nu då..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Behöver snabb hjälp ang. vinkorkar!

Inlägg av latmasken »

Har du korkat flaskor förr? Jag frågar bara eftersom de flesta nybörjare inte riktigt förstår hur snabbt man behöver trycka i korken med en korkapparat.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Behöver snabb hjälp ang. vinkorkar!

Inlägg av Ankila »

Jadå:)
Brukar sitta på golvet o hålla fast flaskan med knäna-funkar perfekt.
Åkt o köpt nya vanliga korkar nu t de sista tio.....
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Behöver snabb hjälp ang. vinkorkar!

Inlägg av latmasken »

Hålla fast flaskan har jag aldrig behövt, men man måste trycka till rätt snabbt på korkapparatens armar eftersom den har en "tratt" som klämmer ihop korken och korken måste hinna ner i flaskan innan den fjädrat tillbaka.

Även om man inte ska koka korkarna tror jag det underlättar om de är blöta, mina är alltid sköljda i StarSan i alla fall och jag har aldrig upplevt några stora problem utom de gånger jag av nån anledning trycker lite för långsamt på armarna.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster