Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Otympliga PET Carboy flaskor.

Utrustning och teknik.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Otympliga PET Carboy flaskor.

Inlägg av boozehacker »

Eftersom det går i ca 23 L så är dom inte lätta att hantera / lyfta.

Humlegårdens ekolager säljer en sele -The Carboy Carrier för 129 kr.
Men det smidigaste sättet är att på Biltema köpa:
Ett 2 pack 54 mm rörklammer á 29,90 kr
Ett 2 m X 25 mm spännband á 19,90 kr
Ett pkt med 10 st 8 mm vingmuttrar á 22,90 kr

Klipp av ca 40 cm spännband och sy en ögla i varje ända på remmen.
Sen kan du träda remmen på rörklammern som du sen skruvar fast på halsen av carboy flaskan.
Bilagor
20170221_142724.jpg
20170221_142724.jpg (926.86 KiB) Visad 428 gånger
42282023-origpic-50528b.jpg
42282023-origpic-50528b.jpg (40.32 KiB) Visad 428 gånger
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Otympliga PET Carboy flaskor.

Inlägg av AirQ »

eller så kör man vanliga 30L jäshinkar med 2 olika handtag handtag? lättare att rengöra,flytta samt går att köpa färdigt med tappkran (vilket kanske dessa också går att göra?)

Aldrig förstått poängen med jäskärl utformade som flaskor, glasdemajaner är väll en sak eftersom glaset är bättre för långlagring än plast, men blir alltid mycket jobbiga att hålla rent samt hantera.

Sen är jag väll också fanatiker av att lagra efter man har flaskat istället för i kärl :thumbup:
Learning by doing is the shit
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Otympliga PET Carboy flaskor.

Inlägg av boozehacker »

Beroende på vilken jästeknik man tillämpar så ställs olika krav på jäskärlet.
För min del som tillför socker m.m kontinuerligt under jäsningen behövs ett kärl som man kan lägga ned och skvalpa om musten i så att allt socker inte hamnar som ett lager på botten. Kärlet måste alltså tåla tryck.
På en hink skulle locket poppa all världens väg och musten forsa ut på golvet, om man var dum nog att försöka sig på det. :screwy:
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Otympliga PET Carboy flaskor.

Inlägg av Toffeln »

Eller så gör man som jag och löser sockret i så lite vatten som möjligt genom ett kok på spisen. Sterilt och lättfördelat i musten.

Fördelen med flaskorna de jäskärl är att syrekntakten med musten hålls till ett minimum iomed en liten öppning.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Otympliga PET Carboy flaskor.

Inlägg av boozehacker »

Strösocker är sterilt av sig själv. Det är lätt att dosera viktmässigt utan kladd - om man nu strävar efter att bibehålla ett ganska konstant Oe genom hela jäsningen, i syfte att inte stressa jästen med höga initiala Oe värden.
Att syre skulle ställa till det, är som du säger, inte möjligt med en pet carboy eftersom när du häller i socker frigörs massor av kolsyra i kärlet och när man sätter på korken och skakar om så finns bara kolsyra i flaskan - inget syre.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Otympliga PET Carboy flaskor.

Inlägg av Toffeln »

boozehacker skrev:Strösocker är sterilt av sig själv. Det är lätt att dosera viktmässigt utan kladd - om man nu strävar efter att bibehålla ett ganska konstant Oe genom hela jäsningen, i syfte att inte stressa jästen med höga initiala Oe värden.
Att syre skulle ställa till det, är som du säger, inte möjligt med en pet carboy eftersom när du häller i socker frigörs massor av kolsyra i kärlet och när man sätter på korken och skakar om så finns bara kolsyra i flaskan - inget syre.
Jag menar naturligtvis att sockret redan är löst i en sockerlag och därför behövs ingen skakning av kärlet. Hur mycket och ofta man tillsätter sockret bestämer man ju själv. Jag tycker det är ett lättare sätt att tillsätta extra portioner med socker. Den enda nackdelen jag ser vore att man späder musten. Den lilla mängden vatten borde inte påverka allt för mycket.
Det med syret förutsätter att man fyller fullt. I en "full" jäshink är det fortfarande ca 5 liter luft under locket. I en flaskliknande behållare bör det vara mindre.
När jäsningen är aktiv spelar det förmodligen ingen större roll eftersom kolsyran pressar ur luften, men när jäsningen avtar och mindre kolsyra produceras blir fördelarna tydligare. Speciellt för lagring. En annan aspekt är dess igenomskinlighet. Något jag verkligen saknar hos jäshinkar ibland.

Jag använder till trots ev fördelar med andra jäskärl, jäshinkar. Billigare, mer lätthanterlig, lättdiskade och enkelt att sätta i och plocka loss tappkranar, stapelbara. Hittills har jag inte lyckats förstöra varken vin eller annat, åtminstone har det inte varit pga hinkarna.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Otympliga PET Carboy flaskor.

Inlägg av AirQ »

boozehacker skrev:Beroende på vilken jästeknik man tillämpar så ställs olika krav på jäskärlet.
För min del som tillför socker m.m kontinuerligt under jäsningen behövs ett kärl som man kan lägga ned och skvalpa om musten i så att allt socker inte hamnar som ett lager på botten. Kärlet måste alltså tåla tryck.
På en hink skulle locket poppa all världens väg och musten forsa ut på golvet, om man var dum nog att försöka sig på det. :screwy:
Självklart är det så att olika tekniker gör att olika utrustning lämpar sig, men som toffeln säger så vore väll ett sockerlag vara bättre då det löser sig i vätskan lättare och då inte kräver samma omruskning, som du pratar om, men fortfarande lättare med flaskhalsen då för mindre syrekontakt.

Sen kan jag väll tycka att det går utmärkt att skvalpa runt även i hink om man inte fyllt till absoluta bredden, men man får väll räkna med att man kanske skall ha en blowoff pipe istället för vanligt jäsrör då det smattrar på rätt hårt :)
Learning by doing is the shit
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Otympliga PET Carboy flaskor.

Inlägg av boozehacker »

Min tanke med denna tråden var att tipsa dem som använder pet carboy flaskor om ett smidigt och billigt sätt att kunna lyfta och hantera dessa.
Tanken var inte att fastna i en debatt om vilket jäskärl som är bäst eftersom jag sade : olika jästeknik kräver olika kärl.
Jag är helt övertyga om ni har precis dom jäskärl ni tycker är bäst för ert bruk. Jag tycker att pet carboys är praktiska, snygga, lätta att rengöra, lätt se musten igenom den klara plasten - och nu även lätta att lyfta :)
Orsaken till att jag använder strösocker är att det är så smidigt - att lägga carboyen ned och rulla/skaka tar 30 sek sen är bottensats sockret löst. Slipper koka och dona varje dag.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster