Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Räkna alkoholprocent-hjälp önskas

Utrustning och teknik.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Räkna alkoholprocent-hjälp önskas

Inlägg av Ankila »

Hej på er.
Hjärnan är kokt-har läst Massa, men något mattegeni har jag aldrig varit..
Men har fattat såhär:
Önskad alkoholprocent x liter vätska x 17= gram socker totalt i satsen.
Jag vill ha 13% x 23 liter x 17 g socker pr liter, o fick då talet 5083 g.
Verkar inte det väldigt mycket socker för ett lättvin? O spec. om man vill ha ett riktigt torrt vin.
Har jag räknat rätt?
Är där andra formler som kan användas?
JätteTacksam för svar!!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Räkna alkoholprocent-hjälp önskas

Inlägg av latmasken »

Sockret kommer ju omvandlas till etanol och koldioxid, det blir alltså inget socker kvar i vinet när det har jäst klart.

Men det där är ju totala mängden socker, om du t.ex. har frukt (juice) i så innehåller ju den socker som ska dras bort från det där.

Har du t.ex. 20 liter äppeljuice så är det ju antagligen över 2 kg socker i den (110 g per liter brukar jag räkna med).
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Räkna alkoholprocent-hjälp önskas

Inlägg av Ankila »

JätteTack Latmasken.
Men, o det är alltid ett men med nybörjare:) , det jag far efter är att många varnar för att ha för mycket i för då ska vinet bli för sött. Jag gillar att jäsa ned mina till -5 till -7 ca.
En bra vinsida jag läser mycket på har alla recept på 4 kg socker, (inkl bär o sådant), till 23 liter vin. Men då blir det väl bra blaskigt om man ska tillsätta ca 5 kg för att få ett 13% vin som är torrt o gott??
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Räkna alkoholprocent-hjälp önskas

Inlägg av latmasken »

Om du inte jässtoppar eller jäser väldigt hög alkoholhalt så kommer jästen att äta upp allt socker.

Jästen äter socker och pissar etanol, och den äter socker till sockret är slut, jästen dör (av jässtopp) eller alkoholhalten blir så hög att jästen inte klarar att jobba.

Ett vin blir inte blaskigt av låg alkoholhalt, med för hög alkoholhalt kan det dock smaka "spritigt".
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Räkna alkoholprocent-hjälp önskas

Inlägg av Ankila »

Aaah, jag trodde faktiskt att låg alkoholhalt = blask. Det var värdefull kunskap:)
Kommer att använda knappt fem kilo till nästa sats.
Tack för hjälpen-ni här inne är Toppen!! Alltid hjälp, o snabbt oxå.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster