Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

För mycket i jäshinken??

Utrustning och teknik.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

För mycket i jäshinken??

Inlägg av Ankila »

Hej.
I går, nej i natt, satte jag blåbärsvinet, eller rättare sagt, det som förhoppningsvis ska bli ett gott rödvin.
Tog blåbär 6,2 kg, kråkbär 3 kg, röda vinbär 3,4 kg samt en knapp kilo svarta vinbär.

Det blev en våldsam bärmassa som tog en halv evighet att tina.

Det ser ut som det jäser under detta " bärlock" i hinken.
Men, det är nog alldeles för stor volym. Bären är nästan uppe vid 25-literstrecket. Så om det börjar stormjäsa medan man sover i inbillad trygghet....
Är det smart att hälla över halva innehållet i en annan 25-litare. Och tro att jästen ska överleva? Eller ta smällen med att ställa klockan ett par gånger i natt. Så att jästen får tid och fred att föröka sej?
Vad hade ni gjort?
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: För mycket i jäshinken??

Inlägg av Häxbryggaren »

Det brukar vara värst första dagarna men blåbär stormjäser sällan. Vad kör du med för jäst? Jag brukar försöka hålla Max 2/3 must i jäskärlet just in case. Kom-ihåg att röra om dagligen alt skaka så att bärmassan hamnar under ytan. Det går bra att dela satsen kom bara ihåg att sterilisera det nya kärlet.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: För mycket i jäshinken??

Inlägg av Ankila »

Hej och tack för svar:)
Jag använder denna Lalvin 212 som verkar omtyckt här.
Jo, jag vet att jag tabbade mej ut, men detta är premiär på vin av självplockade råvaror.
Kanske detta ska fixa sej trors allt eftersom du skriver att blåbären sällan stormjäser-o Tack för det! Dessutom hade jag inget "köpevatten" hemma och vårt vatten, visserligen mycket gott, tror jag man bör koka, så det är nog inte så syrerikt i bärmassan.
Kanske dumt att oroa sej för överdriven jäsning, man får vara glad att det i alla fall är på G:) Men det är mycket att tänka på och så enorm massa erfarenhet som ska, ja, erfaras.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: För mycket i jäshinken??

Inlägg av Ankila »

Går helt fint med rödvinet här-jäser lagom mycket, och jag känner på smaken att "han" ätit upp en del socker. Lite beska har oxå framkommit.
Trycker ner bärlocket minst var fjärde timme. Annars är det väl bara att jobba så rent som möjligt och hoppas på att allt går bra:)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster