Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

omtappning

Utrustning och teknik.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

omtappning

Inlägg av Vanilla »

Trodde jag skulle klara av fortsättningen utan hjälp men blir bara osäkrare ju mer jag läser. Jag antar att jag nu bör tappa om vinet igen eller när ska jag göra det. Hur många gånger tappar man om innan man svavlar och buteljerar vinet?

Jag gör en kort sammanfattning av vad jag gjort hittills:

28/10 satte vin av 5,5 kg blå vindruvor, 7,5 l vatten, 500g socker och 5 g lalvin jäst. Blev 12,5 l must.

3/11 Första omtappning oechsle-3. Tillsatte 740 g socker, oechsle 24.

11/11 Oechsle -5. Tillsatte 180 g socker. Oechsle +2

21/11 pluppar var 7:e minut bara, oechsle till -7. Alkoholhalten är 12%

18/12 Tappade om vinet till två 5 l dunkar, varav den ena fick bli helt full och den andra är halvfull. Tillsatte 7 gram rödvinsarom till den fulla dunken.

21 /12 tillsatte 1 msk socker den fulla dunken. Skakade om.

Båda dunkarna har nu stått med vattenlås sedan 21 dec. Det har slutat pluppa för länge sen. Är det dags för omtappning nu?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: omtappning

Inlägg av ranald »

Efter att det slutat jäsa tappar man om för att bli av med bottensatsen med jästrester, och senare efter att vinet klarnat; den sista följs vanligen direkt av buteljering.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: omtappning

Inlägg av latmasken »

Jag anser att man bör tappa om så få gånger som möjligt. Det är större risk att man får infektion i vinet från luften det kommer i kontakt med vid omtappning än att bottensatsen ger smak på vinet.

Efter att det jäst klart (jag jässtoppar inte) så brukar jag låta det stå nån vecka innan jag tappar om för bulklagring. Då blir man av med den mesta bottensatsen (vilket gör att det blir lättare att tappa om nästa gång). Sen bulklagrar jag oftast flera månader, på kärl som är toppfyllda. Jag tappar alltså oftast om till kärl som är mindre än jäshinken. Ofta blir det några liter över som inte går ner i kärlet för bulklagring, det häller jag på stora glasburkar eller flaskor för provsmakning.

Eftersom jag har separata burkar för provsmakning så kan jag provsmaka och smakjustera dessa burkar så jag vet om vinet behöver justeras innan flasktappning.

Sen när det är dags att flasktappa är det alltid lite ny bottensats i kärlen, men det är oftast så lite att det är svårare att råka få med den med häverten än att undvika det (så länge man inte rör om en massa).
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: omtappning

Inlägg av Vanilla »

Tack båda för svar!
Jag undrar vad bulklagring betyder?
Vad har du för typ av kärl? Hade känts bäst att ha glaskärl när man ska lagra länge men har bara plastdunkar. Kan de ge smak/ohälsosamma ämnen till vinet?
När du bulklagrar, har du fortfarande vattenlås då?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: omtappning

Inlägg av ranald »

Bulklagring betyder att man inte lagrar det på småflaskor, utan i stora kärl. Jag använder glasdamejanner och vattenlås.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: omtappning

Inlägg av ManneSilv »

Ställer man den svalare och med vattenlås så tror jag det kan oxidera. Det lyckades jag med... Hmm.. Men det är min teori. Eftersom det suger in luft om det blir svalare i omgivningen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: omtappning

Inlägg av latmasken »

Jag kör med plastdunkar, jag tycker inte de sätter smak på vinet men det släpper väl igenom mer syre än glas. Men det var enklare att få tag på dunkar än damejeanner när jag började.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: omtappning

Inlägg av Vanilla »

Då bör jag alltså tappa om vinet nu? Det blir väl att jag tappar det på en annan 5 l dunk. Då kommer den inte bli fylld eftersom bottensatsen försvunnit. Kan jag fylla upp med det vinet som stått i den halvfulla dunken, eller tror ni att det är det dåligt nu?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: omtappning

Inlägg av latmasken »

Det är därför man ska ha kärl som varierar i storlek, man jäser i en 30-liters jäshink, sen tappar man om till 25-liters eller två 10-liters dunkar:)

Smaka på vinet i den halvfulla dunken så vet du om du kan använda det.

Edelman rekommenderar att man fryser in lite av sin must när man börjar jäsa, så man kan använda den för att toppa upp med (men den har ju ingen alkohol utan startar mer jäsning).

Ett annat knep är att sterilisera glaskulor (såna som ungarna spelar med) och fylla upp kärlet med sådana (i en damejeanne så kan man stoppa dem i ett par strumpbyxor så de inte slår sönder damejeannen).
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: omtappning

Inlägg av Vanilla »

Jag har tittat efter 4-L dunkar men hittade inga, annars hade jag valt det. Så det får nog bli att jag fyller upp. Jo,jag ska smaka på det men i det här stadiet är inget vin särskilt gott och jag tycker det är svårt att veta om vinet är dåligt eller bara "omoget". Men om det är dåligt så bör det smaka ättika eller hur?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: omtappning

Inlägg av latmasken »

4 l är väl standardstorlek för saftkoncentrat vill jag minnas (så köpa några dunkar saft och drick upp så har du 4-liters).

Kör man små satser så kan man ju annars köra t.ex. två stycken 2-liters PET för bulklagringen (blir ju inte riktigt bulklagring då eftersom de två flaskorna kan mogna olika, men tillräckligt nära).

Vinäger smakar det om det kommit i ättiksyrabakterier, andra infektioner kan vara mögel eller liknande. Men det brukar synas och kännas på smaken. Vinäger tar det närmare ett år att bli tror jag.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: omtappning

Inlägg av Vanilla »

Jag är nog ovanlig men jag använder aldrig köpesaft. Men jag ska titta på detta, de kanske inte är dyrare än att man kan hälla ut saften. En sak som är irriterande är att de flesta dunkar på marknaden har handtag som är inbyggt i plasten. Det gör ju att det blir svårt att fylla ända upp och att det blir ganska mycket luft kvar upptill.

Vad tror du om svavlingen? Är det dags nu innan bulklagringen eller ska jag vänta till buteljeringen?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: omtappning

Inlägg av ranald »

Kolla med dagis/förskolor, de kan ha tomma saftdunkar.

Svavla till bulklagringen, och kanske även till buteljeringen.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: omtappning

Inlägg av Vanilla »

Äntligen har jag blivit klar med omtappningen. Nu står vinet svavlat och fint i en 5 l dunk med vattenlås (var faktiskt lite kolsyra kvar). Fyllde upp med det andra vinet, det smakade "bra" trots att det stått i en halvfull dunk. Resten svavlade jag och tappade på 75:or som jag korkade. Nästa gång ska jag vara mer förberedd med dunkar i olika storlekar, om jag inte rent av investerar i en damejeanne. Nu har jag ställt allt (flaskorna ligger) i garaget så det blir lite svalare. Får väl ha lite koll på vatten låset, annars tänker jag "glömma" vinet i ett halvår så det får ligga och lagra sig och bli riktigt lent och fint i smaken...hmmm... :P
Tack alla som har hjälpt mig komma vidare!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: omtappning

Inlägg av latmasken »

De flesta av oss har nog varit i samma situation de första bryggningarna, att man har fel storlekar på kärl osv.

Man ska inte räkna med att ens första 3-4 försök blir gjorda enligt alla konstens regler. I de flesta fall kan man slarva rätt mycket utan att nåt händer. Om en sats på 5 liter går åt pipan gör väl inte så mycket, men jäser man 200 liter vill man vara mer noga.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster