Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

omtappning

Utrustning och teknik.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: omtappning

Inlägg av Vanilla »

Det har du nog rätt i ! Vill bara ta upp en sak du nämner, du skriver "enligt konstens alla regler". Jag tycker inte det verkar finnas några regler och det är det som gör det så svårt när man är nybörjare. Det hjälper ju inte att man är ambitiös och läser på för man upptäcker bara att det står olika på alla ställen och frågar man här på forumet har ni också ganska olika meningar. Så det är väl så att man måste hitta sitt eget sätt som funkar och det kan nog ta 3-4 ggr som du säger. Men jag skulle nog önska att du eller någon annan duktig bryggare kunde skriva en handledning så man hade lite att gå efter. Det hade varit toppen! :-D Tack än en gång för all hjälp!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: omtappning

Inlägg av AirQ »

Vanilla skrev:Det har du nog rätt i ! Vill bara ta upp en sak du nämner, du skriver "enligt konstens alla regler". Jag tycker inte det verkar finnas några regler och det är det som gör det så svårt när man är nybörjare. Det hjälper ju inte att man är ambitiös och läser på för man upptäcker bara att det står olika på alla ställen och frågar man här på forumet har ni också ganska olika meningar. Så det är väl så att man måste hitta sitt eget sätt som funkar och det kan nog ta 3-4 ggr som du säger. Men jag skulle nog önska att du eller någon annan duktig bryggare kunde skriva en handledning så man hade lite att gå efter. Det hade varit toppen! :-D Tack än en gång för all hjälp!
Det handlar mest om att alla faktiskt gör olika, olika typer av öl/vin/cider/mjöd gillar olika behandling, en del har fuktigare klimat än andra, hårdare/mjukare vatten osv osv.

Bryggning är en rätt "lätt" hobby, är svårt att göra generalfel så de blir totalt odrickbart, därimot så är det ganska svårt att få drycken perfekt kontinueligt, då krävs en massa bryggningar, en del hel del utrustning samt bra dokumentation så man vet vad man gjort bra/fel och vad man ändrat sen gången innan.

Så det är ganska svårt o sätta generella regler för bryggning :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: omtappning

Inlägg av latmasken »

Ja, det jag syftade på var ju såna saker som att ha 100% koll på allt man har gjort, se till att allt som kommer i kontakt med brygden är desinficerat, undvika onödig syrekontakt osv.

Reglerna finns så att säga i tekniken, inte i recepten.

Det är ju som med matlagning, 10 kockar kommer att göra helt olika pytt i panna, men alla kommer vara lika noga med att byta skärbrädor och hålla rent.
mangejft
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 08, 2017 10:32

Re: omtappning

Inlägg av mangejft »

Tjena! Om jag har en vinsats som jäst ut men vill tillsätta jässtopp för eventuell eftersötning vid senare tillfälle. Bör jag då först jässtoppa och sedan tappa om eller tappa om först och sedan tillsätta stoppet. Vad rekommenderar ni?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: omtappning

Inlägg av latmasken »

När du tillsätter jässtoppet kommer du väl att röra om så det blandas ut? Och det är kanske dumt att göra det innan omtappning, eftersom du då rör upp den bottensats som hunnit lägga sig.

Jässtopp innehåller också konserveringsmedel (det är det som hindrar att eftersötningen börjar jäsa), så när du tillsätter det så ökar hållbarheten (vinet blir inte lika känsligt för infektioner).

Jag vet inte om det finns nån fördel alls med att jässtoppa innan omtappning om vinet redan jäst ut...
mangejft
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 08, 2017 10:32

Re: omtappning

Inlägg av mangejft »

Tack för snabbt och utförligt svar.
Du bekräftar det som kändes logiskt när jag funderade men lite input från expertis är aldrig fel.
Så tack!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster