Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare behöver hjälp!

Utrustning och teknik.
Rrronja
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor feb 09, 2017 15:07

Nybörjare behöver hjälp!

Inlägg av Rrronja »

Hej! Jag är helt ny på detta med hembryggning, men har köpt på mig turbojäst 24h, 6kg socker står det.
Tror jag förstår grunderna, men lyckas inte riktigt få svar på en del (säkert jättedumma) frågor. Jag har bara tänkt göra mäsk nu första gången, så förlåt om detta är i helt fel kategori nu.

Det jag tänker är att det står att jag ska lägga jästen i 21 liter vatten, men jag har bara tillgång till 10litersbehållare. Funkar det att dela upp jästen i t.ex två 10litersbehållare istället?
Sen undrar jag också om någon har tips på hur jag kan få det att smaka ok? Fått tips om att lägga i sån där koncentrerad tropisk juice, men någon kanske har bättre tips?

Förlåt för dumma frågor, och tack på förhand. Ha det så bra :)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare behöver hjälp!

Inlägg av AirQ »

Nu är jag ingen vinbryggare, men jag skulle nog ge tipset att skita i turbojästen o köpa vinjäst istället, då turbojäst just är till för att jäsa alkohol snabbt och inte speciellt välsmakande.

Läs lite i dessa klistrade trådar här på forumet.

Annars är väll de lättaste att köpa ett färdigt kit till att börja med, säljs lite över allt så som ö&b osv.

Annars köp äppeljuice utan en massa konserveringsmedel o sen tillsätt en del socker och jäs sen i 2-3veckor så har du ett enkelt äppelvin.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Nybörjare behöver hjälp!

Inlägg av boozehacker »

Jästen är ju rätt viktig om du vill en god cider / vin - skippa turbojäst om du inte skall destillera mäsken till sprit - för då räcker det med socker, vatten o turbojäst+jästnäring.
Jag gillar Lalvin EC1118. Den är sk. killer yeast - tar kål på annan vild jäst som kan uppstå naturligt och förstöra resultatet. Men framför allt jäser den bäst mellan 14 - 18 grader - typisk källartemperatur! Den kan ge mellan 16 -22% ABV. Den ger inga bismaker.
Jag kör på Lidl´s Södergården äppeljuice a´ 2 dl. Innehållet väger 242 gr / pkt. Kolhydrat är 10,2 gr /100 gr utspädd dryck om 1 L - dvs 102 gr. Varje pkt innehåller 102 gr kolhydrater och 140 gr vatten. 7:90 kr/pkt. Inga konserveringsämnen.
Om man använder pastöriserad juice måste man skaka musten kraftig efter man blandat, detta för att syresätta musten innan jästen hälls i.
Gör en förjäsning:
Blanda 5 g Goferm + EC1118 jäst i ca 75 ml vatten 35-37°C - rehydrera i ca 10 min - värm med ett värmeljus under rehydreringen så att du håller denna temp konstant. Gradvis tillsätt sedan lite mäsk ned till 25°C. Därefter pitcha i 5 pkt 2 dl Lidl äpplejuice + 2L. 26°C kranvatten (mäsken) (om du inte har vidrigt klorvatten i kranen förstås - fixa gott vatten). Sätt en gasbinda bit över öppningshålet på kärlet/damejeannen o ett gummiband. Låt stå i 2 dagar tills det fått fin ärtsoppa-färg.
Blanda 10 pkt juice + 10 L vatten (19°C) -omskaka- sedan tillsätt förjäsningen till damejeannen. Nät på.
Nästa dag -Tillsätt 300 gr socker samt 2,5 gr Fermaid K. temp - 14- 18°C. Omskaka tills allt socker löst sig. Nät på efteråt.
I fortsättningen- Tillsätt sedan 300 gr socker / dag tills du uppnått 2800 gr totalt - omskaka efter varje tillsättning. Du kan nu sätta på vattenlåset på damejeannen och skåda bubblandet.
Tillsätt ytterligare 2,5 gr Fermaid K. efter ca. en vecka.
Skaffa rymliga jäskärl typ http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... arboy-23-l samt dess jäskork o vattenlås
Du behöver utrymme pga skumbildning så du slipper kladd överallt i början av jäsningen.
Någon kanske bitchar över att jag tillsätter för lite socker - dvs socker i juicen o tillsatt strösocker. Men jag väljer detta för att jag hellre tar lite svagare torrt vin/cider än riskerar att blir stående med ett sött som slutat jäsa.
Den som vill kan ju fortsätta att tillföra ytterligare socker för att nå kanske ända till 22% ABV enl. de formler som finns i ämnet :-).
Senast redigerad av boozehacker, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Nybörjare behöver hjälp!

Inlägg av Arowanna »

Rrronja skrev:Det jag tänker är att det står att jag ska lägga jästen i 21 liter vatten, men jag har bara tillgång till 10litersbehållare. Funkar det att dela upp jästen i t.ex. två 10litersbehållare istället?
Ja, det är lugnt att fördela jästen mellan jäskärlen. Det kommer endast ta lite längre tid för jäsningen att komma igång.
Rrronja skrev:Sen undrar jag också om någon har tips på hur jag kan få det att smaka ok? Fått tips om att lägga i sån där koncentrerad tropisk juice, men någon kanske har bättre tips?
Jag har smakat mäsk, men aldrig bryggt det själv. Allt jag kan säga är att mäsk verkligen inte smakar bra och jag vet inte om det går att dölja smaken efter brygden jäst klart. Det är självklart fritt fram att testa, men jag skulle misstänka att det lindrigaste man kan göra med det är att göra groggar av det.

Som både AirQ och boozehacker har föreslagit dock, skulle jag avstå från mäsk och testa på något annat. Det kan låta krabbigt att fiffla med ett vin-kit eller liknande till en början, men resultatet är så pass mycket bättre att det inte ens går att jämföra. T.ex. Novum 7 dagars vin brukar finnas på CityGross och Ö&B. Resultatet kommer inte vara slående eller något att ringa hem om, men det är betydligt trevligare än mäsk.

Sen kan man som boozehacker säger, brygga något på några liter juice också. Jag har själv bryggt på Kiviks äppeljuice som till min förvåning blev drickbart. Jag använde mig endast av 5 liter juice, socker, några hundra gram russin och bananer. Jag bryggde dock med vinjäst och använde mig även av lite annat som man inte behöver första gånger man brygger, men som onekligen gör brygder bättre, så som jästnäring.
Rrronja skrev:men jag har bara tillgång till 10litersbehållare.
Jag föreslår starkt att skaffa någorlunda rimlig utrustning. Det kan kännas dyrt när man inte är säker på om man kommer orka hålla på med bryggandet, men vettig utrustning och renlighet är oerhört viktigt.

Plast- eller glaskärl
- Jag skulle föreslå en "food graded" plasthink som primärt bryggkärl. Används de första 3-14 dagarna, blir viktigare när man börjar brygga med hela frukter, men det underlättar även när man brygger med kits eller från juice. Och antingen en dunk eller en damejeanne för sekundärjäsning (efter du tappat om vinet första gången). Vet att jag sett plastkärl och dunkar på CityGross.

Vattenlås och propp eller bussning
- Man kan gå "old school" så att säga och endast ha en handduk eller liknande över kärlets öppning, något som till och med är bra för framför allt vin de första dagarna man jäser, då jästen kommer behöva syre i början. Men ju längre in i bryggning man kommer ju viktigare blir det att inget "skit" kommer in i brygden. Som sagt, det är fullt möjligt att brygga "öppet", men det kan leda till att man får bismaker som man inte vill ha (t.ex. suröl/spontanjäst öl bryggs "öppet"). Finns på CityGross, tänk dock på att du troligen kommer behöva borra ett hål i locket. Online brukar det nämnas om kärllocket har ett hål eller ej.

"Campden tablets"
För att undvika att vildjäst och att andra sattyg överlever i brygden kan du använda dig av "Campden tablets", eller natriumdisulfit. Detta ser till att du inte får lustiga bismaker i brygden. Man behöver inte använda det och finns gott om folk som får fram god dryck utan det, men om man vill vara på den säkra sidan rekommenderas det starkt. Jag bryggde för övrigt mina första 5-6 viner utan det. Jag har aldrig sett det i butik, så online är nog det som gäller.

Men ännu en gång, testa något annat än mäsk! Även om planen endast är att bli dyngrak! En sak till, om planen endast är att bli dyngrak; tänk på att även vin smakar redigt fördjävligt innan det fått chansen att lagras ett tag. Undvik rött vin om detta är planen, då det onekligen tar längst tid på sig att bli drickbart!

Edit
Kom precis på en sak till, som boozehacker visserligen nämnt; storleken på dina kärl spelar en viss roll. Om du t.ex. brygger i ett 10 literskärl, så föreslår jag att du endast brygger 5-6 liter. Brygder kan bubbla över och med ett större kärl slipper du läckage och en massa kladd. Samt underlättar det med ett större primärkärl om du tillsätter något under bryggningens gång, t.ex. mer socker som du kan slå runt med en ren slev eller liknande. Tänk dock på att du vill ha så lite luftutrymme som möjligt i ditt sekundära jäskärl, detta för att undvika att vinet oxiderar.
Exempel: 10-15 liters primärkärl, jäs runt 5½-6 liter och tappa sedan vinet till en 5-litersdunk. Räkna även med att alltid få en bottensats som du inte vill tappa med in i ditt sekundära jäskärl.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Nybörjare behöver hjälp!

Inlägg av boozehacker »

Men ännu en gång, testa något annat än mäsk! Även om planen endast är att bli dyngrak! En sak till, om planen endast är att bli dyngrak; tänk på att även vin smakar redigt fördjävligt innan det fått chansen att lagras ett tag. Undvik rött vin om detta är planen, då det onekligen tar längst tid på sig att bli drickbart!
Faktum är att med äppelvin på koncentrat och EC1118 kan man bli dyngrak på musten i slutet :lol:
Jästen lämnar ingen som helst bismak även när den är fullt aktiv. Utseendet må se ut som ärtsoppa men smaken är faktiskt utmärkt. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster