Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rädda Eller Hälla ut

Utrustning och teknik.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Rädda Eller Hälla ut

Inlägg av ManneSilv »

Jag har en fundering kring vinjäsning. Håll ut, min poäng kommer på slutet:)
Ofta tillsätts russin i början av jäsningen, har jag rätt om det beror på fylligheten, kanske även för att jästen ska få en bra start?

Hur som helst. En snabb beskrivning av min poäng är detta. (Vi tar mitt vin som exempel eftersom det är här mina funderingar kommit till ytan.

Låt säga att jag gör 12 liter Te-Vin, vilket jag gjorde, med alldeles för lite russin i. kanske bara 35% av all russin.
Den färdiga drycken smakar faktiskt otroligt bra, ordentlig smak av te. Men lite blaskig, fadd. Vinkaraktären finns inte riktigt där...

Håll ut, poängen kommer snart, eller frågan...

Jag sätter en ny sats, men denna gång exakt efter recept. När jag silar det så smakar det otroligt bra, enligt mig fantastiskt.
Nu har jag ca 3 liter som enligt recept ska spädas upp till 5l och klarna.

Men... frågan är då.
Ska jag strunta i att späda och slå detta "extra fylliga" i de 12Litrarna med "blaskigt" vin istället? Kan detta rädda mina 12 liter.
Eller..!
Kan man brygga ett vin på ENBART russin (med lite citon/apelsin/socker i) för att hälla i det blaskiga tevinet? Det var ju trots allt bara russinen som gjorde den stora skillnaden.
Så kan man rädda ett gott blaskigt vin med någon liter kraftigt "russin-vin"?

Hur gör ni andra för att "rädda" ett blaskigt vin som ändå har bra smak.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rädda Eller Hälla ut

Inlägg av latmasken »

Att blanda viner av olika karaktär är väldigt vanligt, det är så många vingårdar gör för att få samma smak på sitt vin från år till år.

Men det kan vara ide att provblanda mindre mängder först och provsmaka innan man häller ihop allt. Inför julens glöggtillverkning provade vi igenom 4-5 olika gamla viner här och provade dessutom att blanda de som var söta med de som var lite sura (vi provsmakade flera gånger alltså). Kör med små engångsnubbeglas som jag numrerat med spritpenna, så man kan bedöma "numren" utan att hela tiden tänka på vad det är för vin i det. Blir ju inte helblind provning, men jag tycker det funkar bra.

Jag blandar alltså typ 1-2 cl av ett vin med 1-2 cl av ett annat.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Rädda Eller Hälla ut

Inlägg av ManneSilv »

Jag tänkte jäsa ut ett te-vin till. En liten sats som ska jäsas ned till noll och tillsättas i den större som är aningen för söt.
Jag har bara safeale s-04... Hur blir det?
Jag vill tillägga att detta te-vin har jag gjort med mindre socker. Det har ett OG på 45-50 oxle.
Klarar öl-jästen av att jäsa ned det till 0? Och kommer det bli surt som jag vill att det ska bli?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster