Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tanniner

Utrustning och teknik.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Tanniner

Inlägg av click »

Jag har precis satt en liten sats rödvin på druvljuice och kom på att jag vill addera lite mer socker för att få upp alkoholhalten lite.
Jag funderar på att addera lite tannin när jag ändå håller på. Men jag har ett par frågor:

Är svart te en bra tanninkälla? Hur mycket bör jag använda till 5l?

Jag tänkte även tillsätta lite ek vid ett senare tillfälle, räcker det då med tanninen från eken?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Tanniner

Inlägg av Weinkeller »

click skrev:Jag har precis satt en liten sats rödvin på druvljuice och kom på att jag vill addera lite mer socker för att få upp alkoholhalten lite.
Jag funderar på att addera lite tannin när jag ändå håller på. Men jag har ett par frågor:

Är svart te en bra tanninkälla? Hur mycket bör jag använda till 5l?

Jag tänkte även tillsätta lite ek vid ett senare tillfälle, räcker det då med tanninen från eken?
Tanninpulver som finns i hembryggarbutiker tycker jag är absolut bäst att använda. Mängden är givetvis beroende på smak. Som du skriver kommer eken också addera tannin. Jag är tveksam om nödvändigheten av extra tannin. Enklast är att du provsmakar efter färdig ekning och eventuellt adderar då.
/Weinkeller
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Tanniner

Inlägg av click »

Jo, det låter vettigt, då väntar jag till efter ekningen med att tillsätta eventuell tannin.
Men bara av nyfikenhet finns det någon bra källa där man kan läsa om vilka kvantiteter man skall satsa på?
Tänkte först sänka PH nu också, mätte det till 3.6 men det kan jag ju göra senare också.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster