Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäser för evigt..

Utrustning och teknik.
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Jäser för evigt..

Inlägg av Euphorius »

Hej, har en sats Ekens 7-dagars vita vin, enligt instruktionerna skall de jäsa tills bubblorna kommer med 2-3 minuters mellanrum vilket skall ske efter 3-5 dagar. Fortfarande kommer de var 8:e sekund och det har nu jäst i 9 dagar. Hur skall jag göra? Temperaturen är förmodligen någon grad över 20.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Jäser för evigt..

Inlägg av Toffeln »

Mät oeschle eller liknande för att se vart jäsningen ligger. Fortsätt vänta tills det jäst klart. Öppna inte hinken.
Tillsatte du någonting till satsen?
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Re: Jäser för evigt..

Inlägg av Euphorius »

Tack för svaret! Jag lät det fortsätta och det gick snabbt på slutet, idag kom bubblorna med en minuts mellanrum och på mätaren var det 4 på det svarta, hoppas det betyder att det är -4, har försökt googla hur man läste av den men nu har jag tillsatt jäststopp, superklarning och klarning och rört om i typ 20 min (15 min innan sista påsen) så hoppas kolsyran är borta. Bara väntan nu då. :)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Jäser för evigt..

Inlägg av Toffeln »

Det beror lite på vilken mätare du har men ovanför nollan så är det minus under är det plus (när du håller mätaren som den flyter). Tålamod med klarningen nu bara ☺
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Re: Jäser för evigt..

Inlägg av Euphorius »

Då läste jag av den rätt, jag försöker ha tålamod, skall kolla till den ikväll och provsmaka lite, skall försöka att inte stressa det hela. En fråga: klarningen, den påverkar såväl smaken som utseendet? :)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Jäser för evigt..

Inlägg av Toffeln »

Att klarningen påverkar smak och utseende stämmer. Jag skulle påstå att det bara är till det bättre i båda fallen. Ett kristallklart vin ser mer aptitligt ut än ett grumligt. Ett kristallklart vin har mindre "skräp" såsom jästpartiklar och druv som oftast ger mindre önskvärda smaker. Sen finns det mognad på vin, där smaker utvecklas än mer och gifter sig tillsammans och döljer stickande bismaker.
Finns garanterat någon som kan utveckla det mer än jag. Kunskapsbanken här är enorm bara man får svar ☺
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Re: Jäser för evigt..

Inlägg av Euphorius »

Tack för bra svar! Nu har jag smakat av det och tyckte först tt det inte blev så gott men så kom jag på att man kunde testa lite socker i och då blev det skillnad som dag och natt. Har beställt hem lite ekspån och funderar på vad man mer kan använda för att göra det godare och även hur man skall göra med ekspåna. Vet du något om hur de funkar och kanske även ngt tips om något annat smaskigt att ha i? :)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Jäser för evigt..

Inlägg av Toffeln »

Tänk på att "More is less sometimes ". Ekspån en slänger du mer i vinet och lagrar några dagar. Wienkeller kan mer om det, har för mig att han brukar göra ekspånslagrat.

Edit: Less is more givetvis.
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Re: Jäser för evigt..

Inlägg av Euphorius »

Hehe, tänkte först att du kanske vände på det och menade att när det ligger i så kort tid är det bra att hiva i lite grand.. :P
Men då förstår jag.
Skickade ett meddelande till honom du rekommenderade ang. ekspån, hoppas han har tid att svara.

Synd ekfat är så dyra och tunga, annars hade man nog haft hem ett eller två.

Tänker på, när man lagrar vinet, måste man fylla helt upp så det blir typ lufttätt eller kan man göra som vanligt och ha en bit ledigt så det blir lättare att hälla sedan? :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster