Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fattar inte hur ni gör!

Utrustning och teknik.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Fattar inte hur ni gör!

Inlägg av ManneSilv »

Okej...
Så här ligger det till.
Första gången jag gjorde mjöd så fick jag hälla 23L i toaletten. Av oerfarenhet hade jag tappat om mjödet och sedan ställt det i en svalare rum.
Vad händer... Hmm, jo, eftersom det är svalare i rummet så tar ju hinken in luft igenom jäsröret istället eftersom den vill "dra ihop sig".

Dålig idé.

Men hur gör man då om man vill lagra det en längre stund eller klarna. Bulklagra osv.

Jag jäser vinet/mjödet, när det är färdigjäst så tappar jag om det. Därefter vill jag ha det svalt. Men då måste jag ju sluta kärlet tätt. Jag kan ju inte ha ett jäsrör på antar jag?

Så, hur gör man...

Ska man skaka ur all kolsyra, täta locket ordentligt och ställa svalt.
Eller ska jag låta den stå i samma rum tills jäsrör är i våg, sedan tappa om och ställa svalt med jäsröret på. Ritkigt rörigt i mitt huvud.
Bulklagras med tätt kärl eller med jäsrör.

Riktigt rörigt i mitt huvud nu.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Fattar inte hur ni gör!

Inlägg av cissiny »

Jag bulklagrar i 5 och 10-litersdunkar, har köpt från PGW. Skruvar åt korken men öppnar för att släppa ut ev kolsyra då och då (med några dagars mellanrum). Har precis startat min 16:e bryggning, hittills har jag inte hällt ut nåt förutom några flaskor (två batcher) som drabbades av gusher (skummade över à la fontän trots jässtopp). Har iofs en 10 litersdunk vars innehåll eventuellt kommer att hällas ut, en tidig bryggning med omogna clementiner.

Just nu har jag en dunk utomhus för klarning, den har klarat någon enstaka minusgrad, och ett gäng i "lagerrummet" som håller ca 17-18 grader.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Fattar inte hur ni gör!

Inlägg av ManneSilv »

Så du skakar inte ur någon kolsyra innan bulk?
Har du i jässtopp eller svavla inför bulk?
Är det sekundär som bulkas eller är det en omtapp till innan bulk?
Låter du vinet stå på jäsning tills vattnet är i våg innan bulk.
Jag och min ADD-hjärna kräver mycket detaljer. Haha, hoppas någon orkar.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Fattar inte hur ni gör!

Inlägg av cissiny »

ManneSilv skrev:Så du skakar inte ur någon kolsyra innan bulk?
Har du i jässtopp eller svavla inför bulk?
Är det sekundär som bulkas eller är det en omtapp till innan bulk?
Låter du vinet stå på jäsning tills vattnet är i våg innan bulk.
Jag och min ADD-hjärna kräver mycket detaljer. Haha, hoppas någon orkar.
Hehe jag fattar precis, har själv en Asperger- och ADD-hjärna.

Brukar låta det jäsa ut ordentligt, när det slutat pluppa (iaf så att jag inte hör nåt plupp på typ 30 sekunder - så länge som min skalle orkar vänta) så låter jag det stå ett till två dygn. Sedan silar jag av, om jag har i jässtopp så pytsar jag i det då, nu de senaste gångerna så har jag först silat grovt (durkslag eller hushållssil) och sedan "finsilat" (tratt med finmaskigt nät - sitter inte helt bra så sist gick en nagel...) ner i dunk. Det brukar få bort kolsyran rätt bra, skakar sen om dunken ordentligt och släpper ut ev kolsyra. Det brukar funka.

Gusher har jag troligen fått eftersom jag slarvade med desinficering av flaskorna just då, har beställt en "flaskdusch" med StarSan hos min lokala handlare och väntar med flasktappning tills jag fått den.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
larsw10
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis apr 29, 2008 17:41

Re: Fattar inte hur ni gör!

Inlägg av larsw10 »

Har inte haft nå problem med att jag har fått slänga nåt.
Har gjort 2 batcher varav den ena jäst i matkällare håller ca 10-12 grader och efter jäsningen är klar väntade typ 1 vecka efter att jäsningen slutat tog mer än 2 minuter för bubblingen i jäsröret.
tappade om mjödet och skakade ur kolsyran och lagrar den på 10 liters svagdrickaflaska med patentkork. detta mjödet är version 2 har använt 4kg honung till 10 liter vatten ca 10% igt mjöd.
Ska låta det mogna lite till nere i matkällaren par månader till för att få ut mer honungssmak.

Batch 1 har jag på en 10 liters plastdunk och är gjort på 3 kg honung. jäste i rumstemperatur ca 22 grader varm lägenhet kan jag minst säga. för att sedan lagra i källarutrymmet skakade ur kolsyran och hävde den på sagda plastdunk. mycket mer lik den alkoholsvagare mjöd so jag provade tidigare. håller ca 8% denna och smakar gott i mitt tycke.

Huruvida jag har gjort rätt för att få ett äkta mjöd vet jag inte men finner massa matnyttig information på detta forum.

Prova dig fram och långlagra ej på jäskärl då det lätt kan bli infektioner då.

Sluta aldrig att prova fram nya metoder :D :D
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Fattar inte hur ni gör!

Inlägg av ManneSilv »

Så... gör jag rätt om jag gör såhär...

1. Låt drycken jäsa färdigt.
2. Tappa om och skaka ur kolsyra. Eller bara tappa om utan att skaka? På med lock/gummiplugg samt jäsröret och ställ tillbaks på samma ställe.
3. Efter några dagar/någon enstaka vecka så tar jag bort plugg/jäsrör och sluter helt tätt och placerar på en svalare plats för bulklagring i någon månad.

Ser ni något ni skulle vilja ändra på här, eller lägga till?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster