Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Utrustning och teknik.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av boozehacker »

Jag har 20 L äpplevin som har stått i 2 månader. EC1118. Det är egentligen färdigt för att stoppas / klarnas / buteljeras.
Jag tappat om vinet flera gånger för att bli av med all bottensats.
Sagt och gjort så tillsättes 2 g Campden pulver och 4 g Sorbistat (enligt doserings föreskrifterna på påsarnas baksidor) och skakar ut all kolsyra. DÅ FORTSÄTTER JÄSNINGEN MED NY KRAFT!.
Häller i en påse med Gert Strands Jässtopp - Ingen effekt!!
Häller i dubbel dos Campden + Sorbistat - skakar ut den nya kolsyran. DÅ FORTSÄTTER JÄSNINGEN MED ÄNNU MER KRAFT!
Har försökt klarna vinet med först kiselsol/gelatin och sedan med bentonit - INGEN VERKAN ALLS (för det jäser ju fortfarande)

VAD skall man GÖRA? - Värma vinet till +50 grader????
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av ranald »

Campden-tabletterna har väldigt liten effekt på en ädeljäst som EC1118. Jässtopp med sorbat i rätt mängd borde fungera, men kanske det är enklast att bara låta det jäsa ut...

Värma vinet tror jag inte på, finns det jäst kvar i det i större mängd lär det inte smaka gott sedan. Å andra sidan kan du ju prova med en del av vinet och se hur det blir.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av cissiny »

Alltså, jag har ett bärvin på EC-1118 som borde ha jäst ut för evigheter sedan, har inte tillsatt jässtopp men jästen borde ha dött av alkoholförgiftning för länge sen. Men det bara puffar på om än i långsammare takt. Eftersom jag råkade trycka ner proppen i damejeannen för några veckor (5/12) sedan så har jag helt enkelt satt en plastpåse med gummiband över halsen, det börjar bli dags att tömma luften ur påsen tror jag...

Vinet startades den 11/10, sist jag mätte oechsle låg det på -1 eller -2, det var den 26/10 och redan då borde det ha legat på närmare 18%. Tillsatte 450 gram socker samma dag och har inte mätt oe sedan dess. Tillsatte förresten ca 200 gram socker till den 19/11 bara för att få det att jäsa ut. Totalt har jag ca 4 kg socker i ca 11-12 liter vin, borde vara en bit över 19% åtminstone...

Så, EC-1118 verkar vara en riktig monsterjäst, en evighetsmaskin... Verkar vara svårdödad med alkoholhalt och enligt din erfarenhet även med jässtopp. Jag hade låtit vinet puttra på tills allt socker är utjäst om du inte har nåt emot ett torrt vin.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av boozehacker »

Precis min erfarenhet - Kanske om man låter det stå halv-åra-vis så kanske det går och klarna det.
Får nog pröva och värma - Är det nån som vet vid vilken temperatur jästen dör?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av AirQ »

Är inte så bevandrad med vinjäster då jag inte håller på så mycket med sånt, men är ni verkligen säkra på att det inte har jäst klart ?
Låter för mig som att det är kolsyra som trycks ut.

Cissy om du har ett OE på minus värde så är det rätt nära utjäst om inte redan utjäst, och du nått ett värde som bör vara nära max för jästen, känns det lite konstigt i mina öron att du tillsätter ännu mer socker för att få det att jäsa ut.


När jag brygger öl så kör jag efter att mäta OE är A och O, och tumregeln är att mäta ett par dagar i rad och är det samma värde så vet man att det är klart (dock mkt lägre OE och % och andra typer av jäst så kan ju va att det inte funkar på samma sätt med vin)
Learning by doing is the shit
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av boozehacker »

AirQ skrev:Är inte så bevandrad med vinjäster då jag inte håller på så mycket med sånt, men är ni verkligen säkra på att det inte har jäst klart ?
Låter för mig som att det är kolsyra som trycks ut.

Cissy om du har ett OE på minus värde så är det rätt nära utjäst om inte redan utjäst, och du nått ett värde som bör vara nära max för jästen, känns det lite konstigt i mina öron att du tillsätter ännu mer socker för att få det att jäsa ut.


När jag brygger öl så kör jag efter att mäta OE är A och O, och tumregeln är att mäta ett par dagar i rad och är det samma värde så vet man att det är klart (dock mycket lägre OE och % och andra typer av jäst så kan ju va att det inte funkar på samma sätt med vin)
I mitt fall så var det nere på OE 0. Dock var det fortfarande rätt sött p.g.a. styrkan.
Orsaken att det bara småbubblade (ett bbl/minut kanske) i veckor, utan att OE sjönk, var att jästen troligen nått sin alkoholgräns och därmed gått i dvala och blivit ineffektiv i syfte att skydda sig.
I det läget är det bara att döda av och klarna - om nu jästen bara ville dö också :evil: - vilket ju inte var fallet med denna odödliga jästsort.
När man skakat ur kolsyran 3 ggr (våldsamt) och det bara börjar bubbla på nytt, samtidigt som jässtoppet inte tar död på´t så att man måste öka dosen på jässtopp till meganivåer(giftiga?), så är det dags att fundera ut nåt annat (typ värma musten).
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av cissiny »

AirQ skrev: Cissy om du har ett OE på minus värde så är det rätt nära utjäst om inte redan utjäst, och du nått ett värde som bör vara nära max för jästen, känns det lite konstigt i mina öron att du tillsätter ännu mer socker för att få det att jäsa ut.
Det är nog mest att det var en av mina första bryggningar, nummer två faktiskt, ville testa att maxa ut jästen. Det står i damejeannen fortfarande, har inte orkat pilla med det än.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av cissiny »

Eftersom jag troligen fått gusher-infektion i minst två av mina flasktappade brygder så funderar jag en hel del på det här med jässtopp. Jag har använt färdiga påsar för 20 eller 23 liter (minns inte riktigt) och doserat någorlunda till 5 respektive 10 liter. Förmodligen har det blivit fel proportioner mellan svavla och sorbat i de brygder som infekterats.

Nu har jag googlat och läst på lite, svavla och sorbat ska ju tillsättas samtidigt men det verkar som om sorbat inte stoppar jäsningen, borde det inte vara bättre att tillsätta svavel först så att jäsningen avstannar (tillfälligt) och typ en timme senare tillsätta sorbat? Alltså svavla först - se till att det inte jäser (ev öka dosen svavla?) och först därefter sorbat?

Vad det gäller svavla så har jag köpt Camden-tabletter eftersom det är lätt att dosera, 1 tablett till 5 liter har jag för mig. Funderar på att köpa kaliumsorbat (Sorbistat) i påse på 100 gram, 1-2 gram per 10 liter tror jag. Eftersom jag då "blandar själv" precis när jag ska använda det så lär proportionerna bli rätt.

Hur mycket sorbat kan man tillsätta t ex per 10 liter utan att smaken påverkas? Maximalt alltså? Svavlet vädras ju ut.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av Weinkeller »

Tänk även på att effekten av jässtoppet blir bättre om man löser upp det noga och blandar det ordentligt med brygden. Att jästen har jäst ut ordentligt och sedimenterat med efterföljande avtappning från jästkakan innan man tillsätter svavla och konserveringsmedel hjälper också.
/Weinkeller
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av cissiny »

Weinkeller skrev:Tänk även på att effekten av jässtoppet blir bättre om man löser upp det noga och blandar det ordentligt med brygden. Att jästen har jäst ut ordentligt och sedimenterat med efterföljande avtappning från jästkakan innan man tillsätter svavla och konserveringsmedel hjälper också.
Tack Weinkeller! Just nu har jag 4 liter kiwi/äppelvin som jäst 7 dygn, det pluppar fortfarande då och då men har sedimenterat bra. Väntar på en påse med 100 g sorbistat på posten, när det slutat pluppa helt så tillsätter jag först en krossad Camdentablett (till 5 liter) och sedan efter 30-60 minuter 1 g sorbistat, dosering 1-2 g per 10 liter. Löser det i kallt kokt vatten i en burk och sedan ner i plastdamejeannen, det borde väl bli bra? Skakar om damejeannen och låter stå ett dygn innan jag tappar på 5-litersdunk för klarning. Bäst att sila av kiwirester och jästkaka först gissar jag? Det kanske är lagom att göra det imorgon? Mina tidigare bryggningar (som inte fått gusher) i den lilla damejeannen har blivit färdigjästa på 5-6 dygn, troligen pga den lilla volymen?

Vad det gäller blåbärsvinet så mäter jag nog oechsle imorgon (då det stått 6 dygn) och tillsätter lite mer socker (sockerlag i druvjuice), det tar nog en vecka till att jäsa ut, sen avsilning och jässtopp.

Låter det som vettiga idéer? Tycker du att jag ska tillsätta jässtopp i de icke stoppade brygder som står och bulklagras? Tänker främst på ca 4,5 liter apelsinvin. Det ska sötas upp ordentligt innan flasktappning, ska ej kolsyrejäsas, ska jag vänta med jässtopp eller ta det redan nu? Minns inte om mitt "portvin" som också bulklagras är stoppat, tror inte det, kanske bäst att tillsätta jässtopp där med...
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av Weinkeller »

De flesta viner blir bättre med tiden. Det finns ingen anledning att skynda sig genom processen. Räkna med minst två veckor från sista pluppet i jäsröret innan du tappar om. Jästen behöver tid att städa upp efter sig också, inte bara tugga socker och producera alkohol.
/Weinkeller
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av cissiny »

Weinkeller skrev:De flesta viner blir bättre med tiden. Det finns ingen anledning att skynda sig genom processen. Räkna med minst två veckor från sista pluppet i jäsröret innan du tappar om. Jästen behöver tid att städa upp efter sig också, inte bara tugga socker och producera alkohol.
Tack Weinkeller! :thumbup:
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av cissiny »

boozehacker skrev:Jag har 20 L äpplevin som har stått i 2 månader. EC1118. Det är egentligen färdigt för att stoppas / klarnas / buteljeras.
Jag tappat om vinet flera gånger för att bli av med all bottensats.
Sagt och gjort så tillsättes 2 g Campden pulver och 4 g Sorbistat (enligt doserings föreskrifterna på påsarnas baksidor) och skakar ut all kolsyra. DÅ FORTSÄTTER JÄSNINGEN MED NY KRAFT!.
Häller i en påse med Gert Strands Jässtopp - Ingen effekt!!
Häller i dubbel dos Campden + Sorbistat - skakar ut den nya kolsyran. DÅ FORTSÄTTER JÄSNINGEN MED ÄNNU MER KRAFT!
Har försökt klarna vinet med först kiselsol/gelatin och sedan med bentonit - INGEN VERKAN ALLS (för det jäser ju fortfarande)

VAD skall man GÖRA? - Värma vinet till +50 grader????
Jag har ju en jättebra mailkontakt med Lalvin, tog upp ditt problem med henne.

Först och främst - EC-1118 är en väldigt potent jäst, det är ju normalt en fördel men i ditt fall ett problem.

Hennes råd:
1. Kyl ner vinet (som jag tolkar det så är det för att få en tydlig bottensats som sedan filtreras bort). Eventuellt svavlar du redan nu.
2. Filtrera bort så mycket bottensats och annat som du kan, så att du får en mindre volym med så lite jäst som möjligt.
3. Om du inte redan svavlat, gör det nu. Jag föreslog att man kunde tillsätta svavel först och sedan sorbat, med 30-60 minuters mellanrum (minst) så att svavlet stoppar jäsningen ordentligt, det tyckte hon var en väldigt bra idé.
4. Tillsätt sorbat.

Lite från mailet:
It sounds like the problem with EC1118 is a mix of things.

Your order of adding sulfite first, and then sorbate is excellent! Also because the bacteria are killed by sulphite, but they CAN use sorbate to produce a terrible metallic, geranium smell if they are active. Adding sulphite eliminates this possibility. Sorbate blocks yeast growth, so if there are active cells, they can still survive but there will be no more activity of the population. The higher the alcohol, the more effective sorbate is. The lower the pH the more effective the SO2 is!

EC1118 is not easy to stop. The best would be to (add some sulphite) chill, rack off the lees and THEN add the yeast stop during the transfer into a fresh container… in this way the yeast stop is active on a smaller biological ‘load’.


Kan bara säga att det är underbart att ha hittat en riktigt bra kontakt, är ju redan tidigare väldigt förtjust i Lalvins jäst :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av Bryssko »

Jag måste bara säga att uttrycket "Vinjästen från helvetet!!!" är ju helt otroligt rolig.

Beklagar att du har problem med den och hoppas att det löser sig för dig.

Om det är ok så kommer jag att citera detta uttalande.

Jag använder just EC-1118 när jag gör cider och den är verkligen bra till det
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Hjälp - vinjästen från helvetet!!!

Inlägg av boozehacker »

Är det någon som har erfarenhet hur man klarnar vin med bentonit?
På påsen står att man skall låta bentonit pulvret dra i vatten i 3 tim med 5 ggr så mycket vatten som pulver och sedan hälla av överskottet av vatten.
Men jag läste någonstans att man kan köra det ett par minuter med en stavmixer för att ladda upp partiklarna.
Jag testade på ett par liter vin (utan mixning) och tyckte det funkande sisådär - fick en eftersmak av cement men som kanske försvinner vid lite längre lagring?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster