Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Utrustning och teknik.
Bryggarlelle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 27, 2016 12:55

Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av Bryggarlelle »

Jag gör ett blåbärsvin för första gången och jag tycker det jäser otroligt sakta. Tid mellan pluppen i jäsröret ligger på mellan 4 och 7 minuter, oechsle uppmätt till 61.

Jag har inte ens tillsatt den sista sockertillsatsen. Är det bara att låta det ta sin tid, eller kan/bör jag snabba på det, isf hur?
Smaken är bra!

Undrar också om det är någon som vet ungefär hur sött (oechsle) blåbärsvinet bör vara när det är färdigt?


Följer receptet nedan:
Förkultur:
150g Russin
3g Vinsyra
½ l Vatten (kokande)
Jäst LALVIN Bourgovin RC 212 (5g)

Start
7,5kg Blåbär
1, 5kg Äpplen (Aroma)
4,15l Vatten (kokande)
1gr Svavlingspulver
4,5g Jästnärsalt
3g Vinsyra
Sats 1: 1,5kg Socker, 75cl Vatten
Sats 2: 0,75kg Socker, 38cl Vatten
Sats 3: 0,75kg Socker, 38cl Vatten

Jag har även dokumenterat utförandet noga om någon är intresserad av det.

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av ranald »

Blåbär är svårjäst, de innehåller naturliga konserveringsmedel.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:Blåbär är svårjäst, de innehåller naturliga konserveringsmedel.
Jag har haft lite brygder med blåbär i och visst är det lite trögt att få igång, men det har ändå funkat. Har använt lite jästnäring, tycker att den här funkar bra: http://shop.humle.se/jast/jastnaring/wy ... aring-42-g

Du har ju väldigt mycket mer erfarenhet än vad jag har, men kunde inte lite jästnäring vara bra för trådskaparen?

Sen undrar jag över hur länge brygden jäst, temperatur? Jag har ca 18 grader i mitt "jäskök", en del hinkar/damejeanner får flytta till badrummet (ca 22 grader) ett tag för att komma igång. Mitt "portvin" har stått där ett dygn nu (hallon och druvjuice) och har kommit igång rejält.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Bryggarlelle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 27, 2016 12:55

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av Bryggarlelle »

Jag har enligt receptet tillsatt 4,5g jästnärsalt, bör inte det vara tillräckligt?

Jäsning:
Dag 14. Oechsle 53
Dag 18. Oechsle 45, tillsatte socker, nytt Oechsle 74.
Dag 29. Oechsle 61
Temperatur i rummet är ca 21 grader.

Ni som gjort blåbärsvin tidigare, ungefär hur sött (oechsle) bör det färdiga vinet ligga på?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av cissiny »

Bryggarlelle skrev:Jag har enligt receptet tillsatt 4,5g jästnärsalt, bör inte det vara tillräckligt?

Jäsning:
Dag 14. Oechsle 53
Dag 18. Oechsle 45, tillsatte socker, nytt Oechsle 74.
Dag 29. Oechsle 61
Temperatur i rummet är ca 21 grader.

Ni som gjort blåbärsvin tidigare, ungefär hur sött (oechsle) bör det färdiga vinet ligga på?
Tack för uppgifterna!
Har inte gjort något på enbart blåbär, bara en bärcider och ett rödvin på blåbärssoppa. Cidern blev jättegod, vinet luktar jättegott där det står för klarning i en dunk med ekflis.

Bärcidern:
ca 60% äppelmust
ca 40% bärmust (jordgubb, hallon, blåbär)
Startoechsle 1042
Var svårstartat, fick stå i varmvattenbad för att komma upp i 24 grader, då kom det igång till sist.
Jäste ner till 1011 (på fyra dygn), då tillsatte jag sockerlag, nytt beräknat oechsle 1022
Fyra dygn senare var det nere på +1
Jässtoppade och eftersötade till 1013, blev jättegod. (hade ingen jästnäring hemma när jag gjorde cidern)

Rödvin på blåbärssoppa:
3 l äppeljuice
blåbärssoppepulver för 3 liter
1 l druvjuice
jästnäring från början
Startoechsle +110
Vill minnas att det var lite tröstartat, fick stå i badrummet (ca 22 grader)
Efter 6 dygn hade det jäst ner till 1030, tillsatte sockerlag
2 dygn senare, Oechsle 1040
3 dygn senare, Oechsle 1018
Jässtoppade nåt dygn senare, troligen runt 1010, luktar jättegott men har inte smakat.

Åter till ditt blåbärsvin - jag hade väntat lite med sockertillsats, kanske tills Oechsle är nere kring 20, men jästnäring hade jag definitivt tillsatt. Kan du ställa vinet lite varmare, kanske i badrummet? Det kanske kommer igång bättre då?

Lycka till!
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Bryggarlelle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 27, 2016 12:55

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av Bryggarlelle »

Din cider låter riktigt smarrig Cissiny.
Tror jag ska testa göra en cider när mitt vin är klart =)

Denna väntan... Men men, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge?? :)

Hyresvärden är generös med värmen, så jag har nu höjt till 24 grader. Hoppas det ger resultat.
Ska även pytsa i lite med jästnäring. Kan det hända något/förstöra smaken om man tillsätter för mycket jästnäring?

Hoppas det kommer igång ordentligt nu.

Bör jag tappa över vinet till ett nytt jäskärl vid nästa sockertillsats tros? Har redan gjort en omtappning vid silning nr.2 i samband med andra sockertillsatsen.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av ranald »

man kan säkert överdosera jästnäring, men det brukar stå på förpackningen hur mycket påsen räcker till. Dubbla det kan knappast skada.

När du tappar om blir du ju av med en del sediment - men samtidigt också en del näringsämnen. Å andra sidan ger bottensatsen i slutänden dålig smak...
Bryggarlelle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 27, 2016 12:55

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av Bryggarlelle »

Tack för tipsen!

Igår tillsatte jag 1g jästnärsalt och rörde om lite försiktigt.
Idag jäser det betydligt bättre om än inte snabbt. Pluppen i jäsröret ligger nu på mellan 2-3 minuter istället för 4-7 minuter.

Tanken är nu att jäsa ner till runt oechsle 20, tappa över till nytt jäskärl, tillsätta sista sockertillsatsen och jäsa ut allt socker.
Om jäsningen avtar tillsätter jag ytterligare lite jästnärsalt.
När allt socker jäst ut häller jag i jässtopp.

Sedan är frågan när det är bäst att eftersöta? Görs det lämpligast direkt efter jässtopp tillsatts, eller efter klarning? :unsure:
Min tanke är att om man gör det efter klarning behöver man tappa över det till ett nytt kärl igen för att inte röra upp "skit" som lagt sig på botten. Vid den omtappningen tillförs syre vilket inte är bra. Därför kanske det är bättre att eftersöta direkt.

Tankar kring de någon? :)
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av Häxbryggaren »

Eftersöta efter bulklagring då har vinet fått mogna och du behöver förmodligen mindre socker då :wink:
Sen klarnarnar det bättre vid lägre OE.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Blåbärsvin långsam jäsning, oechsle färdigt vin?

Inlägg av cissiny »

Bryggarlelle skrev:Din cider låter riktigt smarrig Cissiny.
Tror jag ska testa göra en cider när mitt vin är klart =)

Denna väntan... Men men, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge?? :)
Tack! Den blev väldigt lyckad, gav bort tre flaskor igår när jag var på quiz (vi vann! :w00t: ), ska bli skoj att höra kommentarerna sen :)

Jag har ju verkligen fastnat för det här med att brygga cider och vin, har bara tappat två brygder hittills men har en massa dunkar på klarning samt ett bärvin som bara puttrar på (siktar på 18% för det). Det är beroendeframkallande att brygga! Tur att man inte dricker upp det lika snabbt, har tänkt göra ett ordentligt lager för flera år framöver.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster